6 Cheat On Me

Cd2

1 Frustration
2 Little Dog
3 Dragon
4 Junior Dad

Här är ett album som var kontroversiellt redan långt innan det släpptes: Lou Reed och Metallica är knappast den första kombination som slår en när man förutser vad som är på gång. Så släpptes skivan och blev ännu mer kontroversiell, då recensenterna tävlade i hat med vansinnets frenesi. Dessa recensenter tycktes förvänta sig ett traditionellt Metallica-album, vilket det då rakt inte är. De tycktes inte heller känna till albumets bakgrund; att hela verket bygger på två för sin tid synnerligen kontroversiella pjäser av den tyske sekelskiftesdramatikern Frank Wedekind.

Med dessa kunskaper i bakhuvudet tar sig ”Lulu” helt andra former. De groteska bilder Lou Reed målar med sin dunkla pratsång passar utmärkt såhär i Halloweentider, medan Metallicas ofta ursinniga riffande hör till det mest övetygande de gjort på många herrans år. Jag menar, ta bara thrashandet i ”Mistress Dead” - här står inte ”Damage Inc” eller ”Disposable Heroes” långt borta. Eller ”The View” med sitt malande Black Sabbath-riff till pratsång av Reed, men så plötsligt dubblas hastigheten, James Hetfield gastar aggressivt och Kirk Hammett spelar ett av sina bästa gitarrsolon på evigheter.Eller melodiskt malande ”Iced Honey”, som kunnat plockas från Reeds klassiska 70-talsepok. Förutom att James Hetfield inte sjöng backing vocals då...

För mig hamnar fokus emellertid på albumets andra halva. Fem långa, malande stycken i tiominutersregionen (avslutande ”Junior Dad” tangerar tjugo), där Metallica på ett närmast jammande vis maler på suggestivt utav helvete, egentligen gravt kontrastiskt mot Reeds förmedlande av Wedekinds budskap, men på något vis smälter det samman. Eller gifter sig, som det idag så fint heter. Här spelar förresten inte bara Metallica, utan vi hör även stråkar samt delikata ljudeffekter från den ”elektroniske alkemisten” Sarth Calhouns.

När detta bastanta fundament är förbi känner jag mig alls inte mätt, utan vill höra igen, så att musiken och lyriken faller på plats. Detta är verkligen musik som lockar till merhörning, åtminstone om man är lagd åt det lite mer udda. Mäter du skivan efter ”Enter Sandman” går det obönhörligt sämre.

Trivia: ”Lulu” är inte första gången som Wedekinds pjäser görs om till musik. Även den tidige 1900-talskompositören Alban Berg gjorde en opera byggd på styckena.

Daniel Reichberg