5. Don't
6. Eastbound
7. Animal Choices
8. After Hours
9. Giving Up
10. Northstar

Jag har aldrig lyckats förlikat mig med de som parar ihop Coheed and Cambria med det så fruktansvärda genrentillägget emo. Men nu tror jag att jag kan förstå vad dessa personer menar. För om du tar bort allt som är bra med Coheed and Cambria så som det skönt progressiva, de briljanta melodierna, de medryckande riffen, den suveräna sången och de solida refrängerna så får du på ett ungefär Ten Second Epic. I alla fall inledningsvis och för ett icke tränat Coheed-öra så kan det nog vara det svårt att upptäcka. Men i sina ”hårdaste” stunder som i ”Young Classics” och ”Animal Choices” men även i den poppigare ”Runaway” så kan man hitta spår hos Ten Second Epic som pekar på detta faktum.

Men allt detta jämförande med Coheed and Cambria är nog bara ett försvar från min hjärnas sida. För var gång jag hör musik likt den Ten Second Epic spelar så dör en bit av min musiksjäl. För musikaliskt är det nämligen inte mycket mer än andrahandssorteringens emopop med punktendenser. Det är lättsmälta och glättiga poprefränger som ihop med lika glättig radiopoppunk bildar en kräkframkallande känsla. Var gång man hör musiken så får man en isande känsla av obehag längs med ryggraden och man ställer sig frågan; varför? Varför envisas skivbolagen att signa alla dessa emoband? Det finns ju tusentals sådana här band och alla verkar få skivkontrakt när det i själva verket räcker med ett band så har man hört alla.

Denna kanadensiska kvintett lär nog kunna sätta några få tonårshjärtan i brand med sin skiva ”Better Off” men vi andra som fattar att denna musik är en ren förolämpning vi klarar oss bättre utan.

Betyg: 2/10