Karl Obbel: Vocals
Johan Eskilsson: Guitars, clean vocals
Andreas Allenmark: Guitars
Peter Engström: Keyboards
Henric Carlsson: Bass
Emil Frisk: Drums

Cipher System är ett band som med allra största sannolikhet kommer att segla upp som ett av de mest intressanta banden på den progressiva / melodiösa dödsmetallscenen. Albumdebuten ”Central tunnel eight” kom redan 2004, så det har hunnit gå ett antal år för att få fram uppföljaren ”Communicate the storms”. Detta kan delvis bero på att nästan halva bandet bytts ut eller slutat sedan dess, vilket naturligtvis har påverkat den kreativa processen. En annan bidragande orsak är nog också att de kvarvarande medlemmarna inte legat på latsidan, utan har varit verksamma inom flera andra välrenommerade band som t.ex: Nightrage, Dead By April, mfl.

Cipher System är enligt min mening ett utmärkt val för de som redan tidigare är inne på den så uppskattade ”Göteborgsdödsen”, men borde även kunna hitta en hel del nya ”ofrälsta” lyssnare också. Precis som i fallet med många band inom nämnda genre bygger Cipher System sin musik på en skön blandning av: kraft, energi och brutalitet, likväl som man inkorporerar en stor dos melodi med mycket ”catchy” refränger. Ska man försöka hitta musikaliska referenser och liknelser hos andra band, så ligger nog Soilwork, The Haunted och danska Mercenary allra närmast. På debuten ”Central tunnel eight” kändes bandet en aning oslipat och man lade då mer kraft på tempo och furiöst ursinne än på variation och finlir. Plattan är faktiskt klart lyssningsvärd och ligger stilmässigt på ungefär samma musikaliska våglängder som Soilworks tidigaste plattor.

En av de som är kvar sedan debuten är gitarristen / sångaren Johan Eskilsson. Han verkar vara en starkt drivande faktor i bandet, och detta märks framförallt i att han skrivit i princip allt låtmaterial både på debuten och även här på uppföljaren. Eskilsson är en riktig jäkel på att knåpa ihop högkvalitativa metallåtar och han har sedan förra utgåvan utvecklats ytterligare ett par steg, och har därmed tagit bandet till en betydligt högre musikalisk nivå. Under åren som gått har Johan Eskilsson vuxit som låtskrivare / arrangör / producent, för på ”Communicate the storms” känns tonspråket mycket mognare och betydligt mer genomarbetat och variationsrikt än tidigare.

Man har i Karl Obbel en frontman med en fantastisk pipa som utnyttjas till fullo. Han har en kraft och aggressivitet i sin röst som på många sätt är jämförbar med Björn ”Speed” Stridhs (Soilwork) sätt att skrika och vråla, men han har också ett större djup och omfång som mer liknar Peter Dolving (The Haunted) i dennes bästa stunder.

Gitarristerna Johan Eskilsson och Andreas Allenmark lirar väl avvägt med massiva och väldigt genretypiska tuggande riff som grund. Det brutala riffandet bryts av med riktigt snygga och grymt sköna melodiösa gitarrslingor. Det är framförallt i gitarrspelet som likheterna med Soilwork blir mest tydliga, för här känner man ganska så ofta igen det melodiösa men samtidigt massiva tonspråk som Soilworks ”mainman” Peter Wichers brukar klämma ur sig.

De bland många deathmetal-puritaner så förhatliga keyboardmattorna är på denna utgåva riktigt rikliga, och ligger föredömligt långt fram i slutmixen utan att på något vis gömmas undan, vilket tyvärr ofta blir fallet i denna typ av musik. Peter Engströms snygga keyboardslingor skapar en skön luftighet och tillför en stor dos melodiösitet till en annars riktigt brutal ljudbild. När det gäller herrar Henric Carlsson och Emil Frisks insatser på plattan så känns det som om dom är mycket viktiga för slutresultatet, och de utgör en riktigt tight och samspelt rytmsektion i de många gånger riktigt komplexa låtpartierna.

På ”Communicate the storms” bjuder Cipher System på en samling riktigt högkvalitativa låtar där vartenda spår känns riktigt angeläget, men där ändå ett par spår sticker ut lite extra. Det är inledningstrojkan: ”7 inch cut”, ”Forget to forgive” och titelspåret ”Communicate the storms” som framförallt griper tag, men plattans absoluta höjdarnummer är den grymt meckiga men samtidigt så fruktulöst ösiga ”Objection”. Allt detta sammantaget ger en slutprodukt som är så grymt beroendeframkallande att det nästan är löjligt, och ”Communicate the storms” är enligt min bedömning en av årets absolut bästa releaser så här långt.

9 / 10