3. Mind fire menace
Linus Kåse: Keyboards, saxophones, vocals
Per Hallman: Keyboards, vocals
Kristoffer Eng: Bass, taurus, theremin, vocals
Johan Öijen: Electric, acoustic guitars
Erik Hammarström: Drums

Fjärde utgåvan med Stockholmsbandet Brighteye Brison återger en science fiction-artad story som berättar historien bakom bandnamnet Brighteye Brison. Sedan förra utgåvan ”Believers and decievers” har Brighteye Brison tagit ytterligare ett steg uppåt på den Svenska progressiva stegen och tillhör enligt min mening ett av de absolut mest intressanta och väljudande banden inom vårt lands gränser.

Bandet har på nya ”The magician chronicles part I” utvecklat sin redan tidigare så välspelade musik ett par nivåer till, även om man fortfarande har sin bas kvar i det klassiskt symfoniska 70-talet. Däremot känns det som om man för varje ny platta adderar nya intressanta element och ljudideal som gör att bandets musik både har en klart tilltalande ”retrodoft”, samtidigt som den känns modern och ”up to date”. Musiken på plattan är precis som på tidigare utgåvor mycket välspelad och det märks verkligen vilka otroligt skickliga musiker som ingår i bandet. Man har i de nya kompositionerna inkorporerat en betydligt mer teknisk nerv än vad som har funnits med tidigare, vilket höjer intressefaktorn ytterligare.

Låtmaterialet på ”The magician chronicles part I” är mycket omväxlande, och man kastas som lyssnare fram och tillbaka mellan många olika musikaliska uttryck och känslolägen, och här visar bandet verkligen att man behärskar sina instrument till fullo. Här återfinns härliga sjuttiotalsljudande symfrock-partier uppblandade med jazzigt avancerade gitarr/saxofon-partier där alla verkligen tillåts glänsa. Hela plattan utstrålar en grym atmosfär av musikalisk lekfullhet och spelglädje som i de många och ofta ganska så långa instrumentala partierna är grymt beroendeframkallande. Det alltid ganska så dominerande keyboardspelet är precis som på tidigare alster mycket varierat och utgör en trygg grund för samtliga musiker att vidareutveckla sitt spel i. De vokala insatserna är liksom tidigare av mycket hög klass med många vackra och känslofyllda arrangemang både som solo och i stämmor.

”The magician chronicles part I” känns som en naturlig fortsättning och utveckling av det inarbetade sound som alltid varit Brighteye Brisons signum, även om den jazziga och lite mer tekniskt avancerade sidan fått flöda mer fritt denna gång. Som tidigare nämnts anser jag att bandet tillhör den absoluta progressive-eliten i vårt avlånga land, men frågan är nu om det inte har blivit dags för bandet att verkligen slå sig fram på de större internationella scenerna också, för så bra är faktiskt Brighteye Brison.

8,5 / 10