7. Retribution
8. The black
Jon Grötting: Vocals, guitars
Johan Hofling: Guitars
Josef Andreasson: Bass
Linus Svantesson: Drums

”The plastic generation” med Alingsåsbandet Mindghost är en veritabel käftsmäll av rejäla mått. Kraftfullt förankrad i 70-talets tunggung och samtidigt snyggt uppblandad med många ingredienser från nutidens melodiösa riffmetall, utstrålar plattan en härlig kaxighet som inte många förstlingsverk kan skryta med. Låtmaterialet på plattan håller en förvånansvärt hög och jämn kvalitet och består till 100 % av läckert ihopsnickrade riffmonster, där kraft, energi och attityd verkar ha varit viktiga ledstjärnor. Inledande ”Mental disorder”, ”The elevator accident” titelspåret ”The plastic generation”, ”Ravenholm” och inte minst avslutande ”The black” har alla grymt medryckande och ganska suggestiva riff som gör dessa spår riktigt starka. Sångare Jon Grötting har en intensiv och kraftfull stämma med en stor dos dynamik i, och levererar allt från behärskad ren sång till vildaste vrålande, lite grann på samma sätt som Björn ”Speed” Stridh (Soilwork). Hans insatser bakom sångmicken kommer nog ännu bättre till sin rätt live.

Att detta är ett seriöst satsande band som inte nöjer sig med mindre än det bästa märks inte minst genom att man har låtit Tobias Lindell och Dragan Tanaskovic ta hand om mixning respektive mastring. Detta har naturligtvis gjort att Mindghost - ”The plastic generation” har en underbart ”fläskig” och kraftfull ljudbild som är fullständigt ljuvlig. Detta medför i sin tur att de mycket feta gitarr/bassriff som herrar Jon Grötting, Johan Hofling och Josef Andreasson klämmer ur sina instrument verkligen kommer fram på rätt sätt. Många av de kraftfulla retrodoftande riffen har en nära anknytning till riff skapade av gamla mästare som Tony Iommi (Black Sabbath), Jimmy Page (Led Zeppelin) och Jerry Cantrell (Alice in Chains). Samtidigt finns i bandets musik ett nära släktskap till mer nutida band som bland annat Mustasch, som ibland blir ganska tydliga utan att på något sätt kännas störande. Mindghost förmedlar genom sin musik en mix av det bästa från dessa båda musikaliska världar.

Mindghost kommer högst troligen att gå en mycket ljus musikalisk framtid till mötes då bandets musik enligt min mening ligger helt rätt i tiden med sitt ofta retrodoftande men samtidigt moderna sound. När det dessutom görs på ett så professionellt sätt som i Mindghosts fall kan det inte bli annat än succé.

8 / 10