6. No Mans Land
7. Brothers Til the End
8. Sons of Metal
9. Sign in the Sky
10. History of Lies
11. The Oblation

Svenska Mean Streak bildades av bassisten Peter Andersson med avsikten att skapa riktig heavy metal så som den lät på åttiotalet. Han kom efter ett tag i kontakt med sångaren Andy La Guerin och de båda kom så pass bra överens att det mynnade ut i den Fredrik Nordström mixade debuten ”Metal Slave” (2009). En högenergisk skapelse med knivskarp heavy/power metal som lämnade lyssnaren flåsandes av utmattning efteråt. Tyvärr saknades variationen och de där riktigt starka låtarna för att skivan skulle orka lyfta sig över mängden. Men nu är uppföljaren här och nyrekryteringen av gitarristerna Patrik Gardberg (ex- Divinefire) och David Andersson (ex-Soilwork) visar sig ha gett den, för musiken, så nödvändiga ”tvillinggitarreffekten”.

Trots en tydlig utvecklingskurva så råder det inga tvivel om att just åttiotalets heavy metal står i fokus än en gång när bandet skapar sin musik. Albumet ”Declaration of War” är både mer variationsrikt och tyngre än sin föregångare men lider tyvärr fortfarande av något anonyma låtidéer. Nog för att spår som ”In For the Kill”, “The End of the Rainbow” och “Sons of Metal” är klart medryckande så det redan gjorts allt för många gånger tidigare och dels blir den ostiga lyriken mer smålustig än effektfull. Men “Declaration of War” innehåller egentligen det mesta ett fan av klassisk heavy metal kan önska sig. För de maffiga refrängerna som bärs fram av hockeykörer, de vassa riffen som skär genom betong och de snygga melodierna som binder ihop allt samman borde få det att vattnas i munnen på mer än en älskare av genren. Allt detta är sådant jag efterlyser inom heavy metal jag också men jag saknar ändå det där sista lilla extra som gör att jag hellre sätter på denna skiva istället för något med tillexempel Saxon.

”Declaration of War” är inte dålig på något sätt för det är snyggt producerat, mycket välspelat och sångaren La Guerin har en stark Tobias Sammet-minnande stämma men det vill inte lyfta denna gången heller tyvärr.