7. A Farewell to Misery
8. Protectors of the Shrine
9. I Only Deal In Truth
10. Echo an Eternity
11. Cleanse Me, Heal Me
12. Symbiosis

Efter sex långa år så är äntligen ett av världens tyngsta band tillbaka och det med besked! New Orleans egna sludge-veteraner Crowbar har på grund av bandledaren och riffmästaren Kirk Windsteins andra åtaganden, med band som Down och Kingdom of Sorrow, tyvärr fått stå tillbaka lite. Men det verkar som frånvaron bara gjort bandet gott för nya ”Sever the Wicked Hand” känns utan tvekan som en av de starkaste under bandets nu tjugo år långa karriär. Men så har bandet aldrig riktigt lyckats gör mig besviken heller.

Crowbar har alltid handlat om att kombinera slöa, blytunga samt nedstämda doomriff med thrash/hardcore-partier och dom är inte rädda för att ibland dra ut lite på njutningen i små episka utsvävningar. ”Broken Glass” (1996) och ”Odd Fellows Rest” (1998) är förmodligen de två album i backkatalogen som visar prov på detta bäst och ”Sever the Wicked Hand” känns faktiskt som den perfekta mixen av just dessa två. På nya given trängs tungt gungande spår (Let Me Mourn, I Only Deal In Truth) med mer ”episka” låtar (Liquid Sky and Cold Black Earth, Symbiosis) samt lite snabbare och hårdare spår (Isolation (Desperation), Sever the Wicked Hand, Protectors of the Shrine) men allt som oftast vävs alltihopa samman till en perfekt bladning som i tillexempel ”The Cemetary Angels”. Denna låt börjar i ett härligt högt tempo men växlar sedan ned genom att herr Windstein gastar ”Bring it down” och låten avslutar med ett slött och tungt riff som gör att man nästan tappar andan.

Crowbar är inte för alla, antingen älskar man det eller så hatar man det skulle jag kunna tänka mig och personligen tillhör jag den tidigare kategorin. ”Sever the Wicked Hand” är en lysande uppvisning i hur riktig Louisiana-sludge skall låta och gillar man de tyngsta grejerna med band som Black Sabbath och Saint Vitus men vill ändå ha det lite mer ”metalliskt” så är detta album en finfin introduktionskälla till Crowbar!

8/10