Brutal romance
Aliennation
Renegade
Htrae
Bizarro world
Paranoia extravaganza

Deadlock är tillbaka med ett lysande album i och med sitt femte skivsläpp. Denna gång har de ytterligare jobbat på att lyfta fram kontraster mellan det vackra och det brutala. Lyriken på skivan är verkligen underhållande och handlar om albumets titel "Bizarro world" även kallad Htrae (Earth) där en befolkning styrs av olika ordspråk fast här med andra värderingar än vi är vana vid som exempelvis, att hata vackerhet”, älska fulhet och att det är brottsligt att göra nåt perfekt på Htrae.

Denna sextett är inte helt okända i metalvärlden och har bl.a. turnerat med Lacuna Coil, All that remains, Sonic Syndicate och göteborgarna Dark Tranquillity.

Dom lyckas verkligen med både briljans och bravur att häva ur sig alla dessa nyanser mellan det übervackra och det megabrutala. De härliga kontrasterna får en att småle som exempelvis i låten "Brutal romance" vilken börjar med ett skumt litet intro som snabbt går över i ett trevligt riff och snart smattrar det på med både pukor och growl. Refrängen tar vid och en tjej ändrar inriktningen med sin vackra och gälla stämma, här låter det verkligen som hon är glad när hon sjunger trots textens innerbörd (hon skall skära upp ens leende från öra till öra, bryta armar och ben och sen be om en dans ”what a brutal romance it always takes two to tango... what a brutal romance) detta samtidigt som det blir lite In Flames ”aktigt" i musiken. Ja detta är verkligen en speciell låt och när man ser till helheten har den ta mig tusan allt!

Resten av skivan håller mycket hög klass både gällande hur musiken framförs och produktionen. Man skulle kunna summera det lite som att det vore ett "The Gathering" med turbo eller kanske ett "Paramore" med lite mera kötta! Jag skulle inte tveka en sekund om tillfälle ges att få se Deadlocl live, här finns allt för den melodi och headbangar sugne. Av många bra framförda spår vill jag ändå framhäva Brutal romace och "You left me dead".

Ett skivsläpp som varmt rekommenderas.

Betyg 8/10

Niklas Johansson