7. Beyond the void 11:40
David Jordan: Guitars
Florian Füntmann: Guitars
Jan Hoffmann: Bass
Janosch Rathmer: Drums
Reimut van Bonn: Electronics and sounds

Tyska bandet Long Distance Calling bildades 2006, och har sedan starten släppt en demo: ”Dmnstratn” (2006), en split-ep: ”090208” (2008), samt två fullängdsplattor: ”Satellite bay” (2007) och ”Avoid the light” (2009). Var innan denna cd dök upp helt ovetande om bandets existens, men kände efter en första genomlyssning att bandets backkatalog borde kollas upp, och ett par vändor på spotify senare var jag mer förberedd på hur bandet låtit tidigare i sin karriär.

Nya självbetitlade plattan är precis som sina föregångare i princip helt instrumental, bortsett från ett spår där man bryter av med att ta in en gästvokalist. På de två tidigare alstren har Peter Dolving (The Haunted) och Jonas Renkse (Katatonia) bidragit med vokala insatser, medan man denna gång har fått med John Bush (ex Anthrax, Armored Saint).

Long Distance Callings musik bjuder lyssnaren på en närmast totalt gitarrdominerad mycket intrikat och svängig ljudpalett, där anrättningen kryddas av diverse elektroniska ljud och läten. Musiken är hela tiden mycket suggestiv och atmosfärisk, och bjuder på många spännande vändningar och infall. Dessutom saknas nästan helt de ”gitarronani”-partier som så många gånger är fallet inom instrumentalmusiken, vilket känns oerhört befriande. Istället vävs ett otal olika riff och gitarrslingor ihop till ett pulserande och ständigt föränderligt ljudlandskap. Gitarrerna är ofta ganska så hårda och brutala, men det finns hela tiden gott om utrymme för nyanser och skiftningar inom varje ljudspår. Man använder sig av ett stort antal gitarrpedaler/effekter vilket ger musiken en ytterligare musikalisk dimension och variationsrikedom. Ska man leta fram ett annat band som på något sätt påminner om Long Distance Calling, så ligger Göteborgsbandet Miosis inte så långt ifrån när gäller det musikaliska.

Long Distance Calling har här på denna platta, liksom på tidigare alster, inkorporerat en mycket sång/låtbaserad låtstruktur i sin musik vilket gör att låtarna känns mycket genomtänkta och välarrangerade. Samtidigt finns det en suggestiv nerv och emellanåt närmast hypnotisk effekt i de återkommande musikslingorna. Att man använder sig av en gästvokalist på varje platta är ett välkommet avbrott ifrån det instrumentala, men är på intet sätt avgörande för slutbetyget totalt sett, då musiken håller så hög klass och variationsrikedom så att den är helt självbärande. Däremot är valet av vokalister mycket väl valt och är i samtliga fall ytterst smakfullt och dessa låtar får därigenom en helt egen identitet där gästens röst speglar låtarna på ett högkvalitativt sätt.

Hade som sagt inte haft någon kontakt med bandets musik innan detta möte, men jag måste definitivt säga att det gav mersmak, och det i massor.

8 / 10