7. Beaten Path
8. Blood Harmony
9. Killer Porn Dungeon
10. Good Times
11. Tiger by the Tail
12. Preaching to the Choir

Att kopiera det som står i pressreleasen till en ny skiva känns oftast ganska missvisande för hur man själv uppfattar musiken för skivbolagen brukar ha en tendens att överdriva. Men inte denna gång, i alla fall inte om man skall se till hur Linköpingsbaserade Märvels förra skiva ”Thunderblood Heart” (2007) låter. Där passar beskrivningen ”Svettig gruppsex mellan The Hellacopters, Turbonegro och Electric Six på ett barnkalas med Kiss-tema" in utmärkt för att ge en bild av bandets musik. Släng in MC5 också så kommer ni ännu närmare. På bandets nya albumet ”Warhawks of War” hittar man fortfarande fragment av alla ovanstående grupper – förutom The Hellacopters – dom får man en överdos av istället! Det är inte mycket som skiljer Märvel idag från hur The Hellacopters lät i slutet av karriären. Soundet är kusligt likt, låtstrukturerna är inte helt olika dom heller och riffen samt melodierna går i en del fall till och med att kalla för plagiat om man skall vara elak. Men det skall vi inte vara för ”Warhawks of War” är en riktigt trevlig lyssning för oss som anser att nedläggningen av The Hellacopter är ett av rockhistoriens tristaste ögonblick. ”Warhawks of War” saknar dock de stora Hellacopters-hitsen men här finns ändå gott om kandidater till sommarens grillfester i form av tillexempel ”Hello!”, ”T.N.H.”, ”The Effort” och ”Blood Harmony”. Alla är medryckande och öltarmsretande stycken av härlig rock’n’roll.

Jag kan tycka att bandet skapade sig något mer eget på ”Thunderblood Heart” men utvecklingen som vi får höra på ”Warhawks of War” är helt klart till bandets fördel. Det känns både bredare, mer eftertänksamt och jämnare men samtidigt har det polerats lite extra så skiten under naglarna är nu borttvättad. Oavsett så är detta ett härligt substitut för alla oss Hellacopters-älskare men frågan är hur ofta man väljer att spela kopian när skivhyllan redan är fylld med originalet?