Opus Symbiosis – Mute (Egenproducerad)

1. Black Box (9:37)
2. Father Sun, Mother Earth (5:35)
3. Bartolomeus (6:36)

Opus Symbiosis är ett relativt nytt finskt band med klara ambitioner inom den progressiva rocken. De har en platta bakom sig från 2009 (med namnet ”Opus Symbiosis”) och de släpper alltså nu en EP med tre låtar under namnet ”Mute”.

Redan från första lyssningen slogs jag av den energi och tajta känsla som bandet uttrycker. Det är inget tvivel om att det är ett kompetent gäng musiker och de har uppenbarligen spelat ett bra tag ihop. Christine Sten är lead singer och hon sköter det med bravur. Överhuvudtaget för hennes sång och övriga musikers tajta spel tankarna till svenska Paatos. Samma mix av klassisk prog och jazz och en härlig inspirerande sång. Övriga musiker gör också ett väldigt gott jobb. Snabba energiska turer på gitarr från Victor Sågfors, ofta väl tajmat och kompat av Staffan Strömsholms virtuosa spel på keyboards.

Inledningsspåret ”Black Box” är väl det spår som gör störst intryck med ett väldigt skönt gung (omöjligt att sitta still) och en härlig intensitet. Låten övergår på slutet i lite lugnare men ursköna manliga stämsångspartier – jag hör även lite tongångar som vi känner väl från Steven Wilson och Porcupine Tree. På det hela taget en riktig höjdarlåt som jag gärna skulle vilja se live. Spår två börjar lite mer avspänd med väldigt fina stämningar från gitarr och keyboards men drar sen igång med lite hårdare gitarr-riff och mer intensiv sång som återkommer flera gånger under resten av låten med riktigt vackra och melodiska mellanpartier. Urtjusigt! Sista låten är en lite mer klassisk proglåt med mycket mellotron-komp och intrikata gitarrpartier. På det hela taget väldigt snyggt arrangerat. Här är omisskännlig Steven Wilson-touch på gitarrpartierna vilket ju bara är positivt.

Den här plattan överraskade mig stort och jag kan verkligen rekommendera den för alla fans av Paatos, Steven Wilson, Porcupine Tree och er som gillar lite jazzig progressiv rock. Det här bör även vara ett mycket intressant band att se live om ni får tillfälle. Jag ger plattan så högt betyg jag bara kan för en näst intill debutplatta med bara tre låtar. Jag väntar med spänning på deras nästa fullängdare.

Betyg: 8 av 10