Tommie Zetterlund: Vocals
Kenny Jakobsson: Guitars
Claudio Oyarzo:  Guitars
Fredrik Sandberg: Keyboards
Djilali Benarradj: Bass
oseph Astorga: Drums

Inom den progressiva musikscenen finns det många svenska etablerade band, samtidigt som många lika intressanta och högkvalitativa band harvar på i det tysta utan att nå ut till en någorlunda stor publik. Ett förhållandevis färskt men inte minst lika spännande band är göteborgsbaserade Minora som efter diverse medlemsbyten numera verkar ha nått fram till en stabil sättning. Man har sedan nuvarande line-up blev komplett 2008 jobbat hårt med att hitta ett eget tonspråk och sound, vilket i slutändan har resulterat i debutplattan ”Imago”.

Minora spelar en ganska så tung och melodiös progressiv metal, där stor vikt verkar ha lagts på att utveckla melodier, arrangemang, produktion och inte minst det instrumentala hantverket. Man blandar in många ingredienser i sin intrikata metal och släktskapet till band som: Katatonia och Miosis känns många gånger ganska så tydligt. Man har ett sound som påminner om tidigare nämnda band, och detta visar sig nog mest genom det gitarrdrivna soundet, det stämningsfulla keyboardspelet och den många gånger mycket atmosfäriska sången. Man har i Tommie Zetterlund en mycket uttrycksfull och känslosam sångare som förmedlar bandets lyrik på ett mycket kompetent sätt.

Bandets musik känns mycket homogen och genomarbetad, och körs ofta i långa repetativa avsnitt. Musiken är mycket suggestiv och stämningsfylld i sin karaktär, där lugna atmosfäriska vackra avsnitt varvas med tyngre och massivare partier. Kontrasterna mellan dessa motpoler gör att musiken hela tiden känns spännande och levande. All text och musik på plattan är skriven av herrar Zetterlund / Jakobsson med undantag för låten ”Jóga”, som är skriven / utgiven av isländskan Björk.

De suggestivt malande gitarrslingorna frammatade av Kenny Jakobsson och Claudio Oyarzo, tillsammans med Djilali Benarradjs tunga basspel och Joseph Astorgas drivna trumspel gör bandets musik klart beroendeframkallande.

Bandets låtar är ofta uppbyggda på liknande musikaliska sätt och är därmed ibland lite svåra att skilja åt. Trots detta blir musiken sällan förutsägbar, utan ”Imago” känns mer och mer angelägen för varje genomlyssning.

8 / 10