1. Leave My Kitten Alone
2. Is It Day or Night
3. You Can’t Do That?
4. I Don’t Know What I Want
5. Rock and Roll Boogie
6. Sweet Little Sixteen

Efter att Imperial State Electric ifjol släppt sitt hyllade debutalbum så gav sig bandledaren Nicke Andersson med anhang ut på en omfattande turné. Under denna turné drygade bandet ut sin repertoar med diverse covers och när väl turnén avslutats så gick bandet direkt in i studion, brände av sex covers och levererar nu dessa som en EP för oss att avnjuta. Det är nog ingen slump att det är just dessa låtar som valts att spelas för jag förmodar att dom speglar rätt så bra vem Nicke Andersson är idag och vart han kommer ifrån rent musikaliskt. Sen är han expert på att få sina covers att låta som det aktuella bandet han är i för stunden också. Det var så både med Entombed samt The Hellacopters och det utan att varken kopiera rätt av eller ändra allt för mycket på originalet. Han gör helt enkelt låten till sin egen och det är det som gör det så bra!

”In Concert” är inget mindre än pur rock’n’roll och spelglädjen går nästan att ta på. Inledningen med Little Willie Johns “Leave My Kitten Alone” sätter ribban för svänget direkt och efterföljande ”Is It Day or Night” har här fått den tyngd som saknas på The Runaways original. Sen får vi ta del av en småtrevlig version av The Beatles ”You Can’t Do That” och då jag aldrig riktigt har förstått britternas storhet så tänder jag inte lika mycket på denna låt som med de andra. Dock är det kul att han väljer vad jag fattar är en singelbaksida från 1964 istället för någon mer uttjatad låt med bandet.

Andra halvan av denna EP är också den starkaste tycker jag. Bäst är helt klart versionen på The Raspberries ”I Don’t Know What I Want” där man har lyckats kombinera originalets pop med Nickes förkärlek för sjuttiotalets hårda rock. Sen avslutas det hela med öppna spjäll och raka rör i The Easybeats ”Rock and Roll Boogie” samt Chuck Berry ”Sweet Little Sixteen” som båda visar vart hårdrocken härstammar ifrån.

Jag är egentligen ingen som uppskattar covers i vanliga fall men i de fall där kärleken till originalet och viljan att göra något eget finns då kan det bli hur bra som helst och i detta fall är det precis så. Sen är också Nicke Andersson en smärre expert som sagt. Inte bara på att göra covers överlag, utan också på att välja ut rätt sorts låtar att spela in på nytt, vilket bidrar till att ”In Concert”, som trots att det är en EP med kort speltid, kammar hem höga poäng.