8. I´m not an animal, I´m a dog
9. Between the sheets
Kristofer Rönström: Vocals, drums
Fredrik Persson: Bass, background vocals
Pål Callmer: Guitars, vocals
Niklas Fridh: Vocals, guitars

För dryga två år sedan begick Malmöbandet Wraptors sin cd-debut, och detta efter en mycket kort men intensiv inspelningsperiod vilket resulterade i en ypperligt välljudande mini-cd. Killarna i bandet hade en grymt skön attityd och inställning till sitt musikskapande, som var djupt förankrat i 70-talets power trio format. Sedan dess har bandet utökats till kvartett genom att sångaren/gitarristen Niklas Fridh tillkommit, vilket ytterligare har breddat bandets ljudpalett.

Det har tagit bandet drygt ett år av hårt inspelningsarbete att få klar nya plattan ”Held high”, och i promobladet står det:

”Antingen kommer du att gilla ”Held High”, eller så kommer du att slänga den. Den är nämligen inte mittemellan.”

”Wraptors följer inga musikaliska regler alls, åtminstone inte med flit.”

Man kan snabbt konstatera att Wraptors musik inte direkt är lättlyssnad, utan tvärtom ställer rätt stora krav på lyssnaren. De många gånger lite udda och ganska egensinniga melodislingorna vävs ofta samman med en mängd kul och kluriga infall. Hela anrättningen andas sjuttiotal och ”retro” på ett utsökt sätt, och de ibland lite disharmoniska ackorden flätas samman med klart intrikata och ”aviga” partier. Ofta tar låtarna en ganska oväntad och överraskande vändning vilket gör att man hela tiden får vara med ordentligt i sitt lyssnande.

Rent musikaliskt består Wraptors av en snortight och klart avig rytmsektion där trummis Kristofer Rönström och bassist Fredrik Persson förvaltar det sjuttiotalsinspirerade arvet till fullo, samtidigt som man sätter sin egen prägel på det. Gitarristerna Pål Callmer och Niklas Fridhs sound och spelsätt speglar även det den tidsanda som hela tiden genomsyrar musiken, även om det emellanåt finns en tyngd och massivitet som känns betydligt modernare. De vokala insatserna bygger inte i första hand på skönsång men matchar det instrumentala hantverket på ett snyggt sätt och utstrålar en stor dos kaxighet och attityd.

Ett par av låtarna på ”Held high” är ”återvunna/omarbetade” låtidéer som återfanns på förra utgåvan, men som i denna form är ytterligare förfinade och ännu mer intrikata. Bandets musik innehåller en mycket stor dos dynamik och blir aldrig på minsta sätt statisk eller förutsägbar, utan är i sina bästa stunder klart progressiv och experimentell.

Kan i slutändan bara konstatera att Wraptors har gjort det igen, det vill säga klämt ur sig en platta som borde tilltala både de mest inbitna power trio puristerna, men även de som är inne på betydligt mer avancerad musik. Wraptors är ett mycket intressant band som borde beredas stort musikaliskt utrymme både på de svenska och internationella musikscenerna, för live kommer detta att låta fantastiskt.

8,5 / 10