1. Vertigo (7:28)
2. The Night (8:58)
3. Special (12:23)
4. Take Your Time (7:47)
5. Night On Broadway (7:19)
6. Saturday Evening (8:33)

Från det lilla polska skiv och promotionbolaget Progressive Promotion kommer här en rätt så angenäm bekantskap. Musiken bottnar i det neo progressiva och influenser från klassiska band som Spocks Beard, Marillion och i viss mån mastodonterna Genesis och Yes. Deras mer symfoniska sida kan kanske beskrivas gå åt landsmännen Sylvan

Bandet som härstammar från tyskland har på denna debut knopat ihop 6 spår runt 7-10 minuter vilket ger utrymme för progressiva och atmosfäriska utsvävningar utan att för den delen behöva briljera. Det svenska ordet lagom känns som en bra benämning, här presenteras alla de former som progressive/symfonisk musik står för och ändå är det både lättlyssnat och även passande för den mera ingående. Flera av dess skapelser har också en stegrande uppbyggnad i sin låtstruktur liksom på konserten där extranumren ger känslan att man vill ha mer.

Inledande Vertigo sätter direkt den neo progressiva taktpinnen och intresset väcks vid liv första lyssningen. The Night svävar mer fram innan Manfred Mann tar ton och avslutas av en mer symfonisk karaktär. På ett överlag gediget knippe spår måste jag ändå framhäva dryga 12 minuters alstret Special, på något sätt har de här slagit ihop Magic Pie, Pendragon och Arena i en härlig soppa. Take Your Time, här blandas musiken upp med mer jazziga/funk element. Night On Broadway, titeln för onekligen tankarna till Genesis och många av de instrumentala partierna går också ditåt. Saturday Evening, känns passa som avslutning på en lång festivalkväll i den symfoniska proggens tecken och musik ala Asia tackar för sig.

Jo många jämförelser blev det och med favoritband i neoproggens finrum som Pendragon och Arena verkar det som vi snart kan få ett till. En lyckad debut som bådar gott….

7,5/10