5. Captured City

Chris Troy - Bass & Vocals
Tino Troy - Guitars & Vocals
Andy Burgess - Guitars
Benjy Reid - Drums
Mike Freeland - Vocals

Förutom grymt snygga omslag till sina första skivor (inkl singlar) tecknade av Rodney Matthews, så blev aldrig Praying Mantis mer än ett kultband när det begav sig runt de magiska hårdrocksåren 1980-1981. 1981 spelade de in en version av Russ Ballards "I surrender" men Rainbow hann före och stoppade deras utgivning av låten. Om det var ödesdigert för gruppens fortsatta karriär låter jag vara osagt men märkligt nog så gjorde de bara två studioskivor på hela 80-talet. De kom 1981 och 1984. Sedan 90-talet har de hankat sig fram på att göra välgjord melodisk metal snarare än att fortsätta på heavy metal-spåret som de en gång började med.

Nu har de dock spelat in en E.P. från deras N.W.O.B.H.M.-period med fem väl utvalda låtar. Låtarna är väl trogna originalen men snäppet bättre och låter live-inspelade vilket ytterligare förstärker det autentiska i genren. Över alla låtar vilar en skön retrokänsla. Framförallt fastnar jag för den drömska Pink Floyd-liknande "Lovers to the grave". Fantastisk låt som inte bör missas av någon!

Efter att ha hört denna E.P. så längtar jag efter en fortsättning på den nyligen inslagna vägen med ett fräckt omslag av Rodney Matthews. Det som talar emot detta är att denna E.P. inte lär hitta många köpare. Den finns bara på import och ligger på fullpris trots sina få låtar. Det kan ändå vara värt sina slantar då det är välgjord klassisk N.W.O.B.H.M. från ett band som de facto var med när det begav sig.

Grupper som också är värda att kolla in om man gillar denna metal-genre är Roxxcalibur, Enforcer och Cauldron av de nyare banden. Av de äldre kan jag tipsa om A-II-Z, Witchfinder General och sweden rock-aktuella Angel Witch.

7 / 10