14. Let it Wash Away (The Lotus Effect).
Marcel Coenen – Guitars
René Kroon – Keys
Daniel Kohn – Bass
Roel van Helden – Drums
Paul Adrian Villarreal - Vocals

Holland är ett land där den progressiva rocken frodas och dit verkar de flesta progbanden åka för spelningar på konserter och festivaler. Exempelvis inom genren Progressive Metal är svenska Pain of Salvation mycket populära i just Holland (medan de paradoxalt nog fortfarande är väldigt okända i Sverige). Att det här ger återverkningar och inspiration även bland nystartade holländska band framstår tydligt och allra bäst kanske man ser det i bandet Sun Caged som nu släpper sin tredje fullängdare. Nämnas bör kanske att Sun Caged också agerat förband för Pain of Salvation på flera konserter. Soundet och sättet att arrangera är oerhört likt Pain of Salvations -  särskilt när man jämför med förebildernas tidiga mästerliga album som ”Perfect Element Part I” och ”One hour by the concrete lake”. På dessa nämnda plattor flyter liksom musiken fram och det är svårt att urskilja specifika låtar. Det känns mer som en enda lång improvisation i studion. Och förhandsmaterialet berättar också om att det mesta på den nya plattan med Sun Caged har kommit till under såna ”jam”-sessioner. Vad som är så kul att upptäcka är hur stor kreativitet och talang som musikerna har. Här är alldeles fullmatat med spännande sound där lugna partier varvas med stenhårda slagserier. Det var därför väldigt spännande att lyssna in sig på plattan. Efter en trög inledning (där jag faktiskt först kände mig rätt tveksam till verket) hände något och jag började lyssna med allt större aptit.  Måste säga att jag hela tiden upptäcker nya detaljer efter nu mer än tio kompletta genomlyssningar. Bara detta antyder att det här är ett högklassigt verk och framfört av musiker som är hängivna och kreativa.

Att ha genomfört mer än tio genomlyssningar är i sig en rätt stor ansträngning för CDn är verkligen fullmatad. Mer än 70 minuters musik bjuds lyssnaren. Långa och korta låtar blandat huller om buller med mer eller mindre skarpa övergångar, d v s väldigt likt just Pain of Salvations tidigare alster och sätt att disponera utrymmet på plattan. Det som framförallt påminner om Pain of Salvation är det flitiga användandet av piano som komp till annars rätt hårda rocklåtar. Alltså, här finns en väldigt skicklig musiker på keyboards (René Kroon) och hans bidrag sätter verkligen en spännande prägel på materialet. För övrigt gillar jag de massiva gitarrerna, både i baskompet och i solopartierna. Även i lite lugnare partier får man till väldigt snygga gitarrsound, ofta i samklang med diverse keyboards.

Om vi då skall gå in på lite enskilda låtar så är det faktiskt inte lätt att plocka ut några favoriter. Just för att det finns inspirerande partier snart sagt överallt vilket gör att verket faktiskt håller hög klass rakt igenom. Men för den som inte orkar lyssna på allt från början så kan jag plocka ut några partier som jag tycker är särskilt bra. Mest lättillgängligt men ändå suveränt genomförda är låtarna ”Reductio ad Absurdum” och ”Paraidolized (The ocean in the shell)”.

På den förstnämnda inleder man med ett sånt där fullständigt oemotståndligt snyggt gitarrsound understött av keyboards i slingor som går upp och ned i flera tonartsbyten och taktskiften. Väldigt snyggt. Låten fortsätter sen med väldigt fin sång och nya stämningsfulla partier med samma snygga gitarrsound. Den andra låten inleds med ett stenhårt parti anfört av en snygg keyboardsslinga och fortsätter sen med lite mer komplicerade arrangemang som ställer vissa krav på lyssnaren. Men det avbryts av mycket snygga refrängpartier i stämsång och med massivt stöd av gitarrer och keyboards. Slutpartiet är häftigt med ett tungt sound som påminner lite om vad Saga ibland kunde prestera.

För den som vågar ge sig på de lite mer komplicerade partierna direkt är den 8 minuter långa inledningslåten ”Seamripper and the Blanket Statement” ett bra val. Efter en lugn inledning där man skenbart invaggas i en lugn frukoststämning brakar helvetet löst med dubbeltramp i kubik i ett intensivt intro till en lite mer avspänd men skön fortsättning på låten. Efter introt hör vi det typiska pianokompet till de hårda gitarrerna och trummorna. Ett plötsligt magiskt parti med enbart pianokomp och strofen ”From a darker side of me” tar vid och låten får en helt annan spänning och stämning. Riktigt, riktigt snyggt.

Jag måste också påpeka att inte enbart Pain of Salvation tjänat som förebild för Sun Caged. Det är alldeles uppenbart att även Dream Theater influerat bandet starkt. Förutom ovan nämnda låt så finns flera andra exempel. Lyssna exempelvis på den intensiva ”Wave the banner” direkt följt av den snarlika ”Fish afraid of drowning”. Här blåser trummisen Roel van Helden på i mästerlig Mike Portnoy stil och bandet låter riktigt, riktigt bra tillsammans. En pärla att spela live (om de klarar det lika bra som på plattan)!

Jag måste säga att det svårt att hitta något svagt spår på plattan även om vissa små partier ibland inte är helt lyckade. För det mesta innehåller låtarna partier som är klart njutbara. Ett bra exempel är låten ”Shades of Hades” som inleds rätt oinspirerande men som i den andra hälften är helt oemotståndlig och verkligen påminner om det som jag själv gillar allra bäst från det man hört tidigare av Pain of Salvation.

Så, för den som trodde att Prog Metal – genren var sakta döende i takt med att de gamla dinosaurerna långsamt dör ut kan jag meddela att detta är helt klart felaktigt. Det här är en platta som jag rekommenderar starkt för alla fans av Pain of Salvation och Dream Theater. Mycket ambitiösa och talangfulla musiker med stor kreativitet. Bådar mycket gott för framtiden. Jag hoppas att de fortsätter att utveckla sitt sound i framtiden och att de kanske kan sluta snegla alltför mycket på sina förebilder. För de har helt klart potential att bli riktigt bra om de fortsätter med samma ambition och kreativitet framöver. Klart det blir ett högt betyg.

Betyg: 8 av 10