3. Serpents are Rising
4. Poisoned, Blessed, and Burned
5. Demons
6. To Her Darkness
7. Dance of the Adversary
8. On Burning Paths

Nygammal obskyr heavy metal har väl aldrig varit så inne som den är nu? Nya band tycks poppa upp hela tiden och de unga banden som en gång var med i början av den nya retrovågen har etablerat sig och hunnit släppa flera skivor. Ett av de banden är Uppsalas In Solitude som kanske inte har etablerat sig riktigt ännu men trots allt nu är här med sitt andra album. På nya The “World, The Flesh, The Devil” har de lyckats skaka av sig den valpighet som jag upplevde på debuten samtidigt som de fått till en mer gedigen produktion vilket är välkommet. Musikaliskt har de spetsat till det en del också där deras Mercyful Fate möter Iron Maiden-metal är intakt men med något vassare kompositioner än tidigare.
Soundet är klart daterat, tvillinggitarrerna jobbar fint ihop och känslan man får av stämningen som skivan förmedlar drar åt det ockulta. Det är faktiskt riktigt trevligt vissa stunder och när man väl har lyssnat tillräckligt många gånger för att melodierna skall våga sig fram så får man en klarare bild av vad killarna vill förmedla. Jag gillar också att de lagt sig till med en mer progressivare, nästan psykedelisk, touch gentemot debuten vilket således gör att de långa låtarna inte riskerar att hamna i upprepningsfällan.

Men jag saknar en hel del fortfarande. Dels tycker jag de är lite fega med tempot och dels har jag svårt att uppskatta sången. Om vi skall ta tempot först så är det inget fel på det men det är för ovarierat. Allt för ofta skuttar dom på i samma fina mellantempo hela tiden och de gånger de trycker lite på gasen är för få tycker jag. Det behöver inte vara vindsnabbt men ett par rejäla stänkare hade höjt intrycket avsevärt helt klart.
Sen har vi Pelle Åhmans sång som passar in ypperligt till den ibland småsega samt mörka musiken och han får till en och annan snygg melodi men det händer alldeles för lite för min smak. Det som räddar honom är att hans röst påminner en del om King Diamonds lägre register men då han inte har danskens omfångsrika röst för fem öre så blir det mer frustrerande än underhållande att lyssna på honom.
Men det viktigaste är avsaknaden av fler tydliga melodier. Det finns en del om man gräver lite men jag tror att fler, tydligare och mer medryckande melodier hade kunnat göra underverk med albumet.

Hur som helst så bjuder “The World, The Flesh, The Devil” på en småmysig stunds lyssning men frågan är om det var det som bandet siktade på? Jag tror knappast det men grabbarna har helt klart sin bästa tid framför sig och fortsätter dom på den inslagna Mercyful Fate-vägen och vågar testa på lite tempoväxlingar samt en mer varierande sång så kan nästa skiva bli en riktig överraskning.

Betyg: 5/10