3. Empty Places (4:05)
4. When Snow's Falling Down (7:09)
5. Anybody (11:21)
6. Grendel Memories (5:41)
7. Nothing (4:22)
8. Don't Stop This Movie (11:55)

År 2012 och så här i post-Emerson tider så lever moogen i allra högsta grad. Silhouette återskapar sköna stämningar med sin moog och jag gissar att Jarres Oxygene tillhör en av favoritskivorna. Andra förebilder tycks vara Deep Purple eller Jon Lord ska jag säga kanske, Fish och Marillion samt Starcastle. Där har ni den härliga mixen som Silhouette bjuder på. Ganska mjuk progrock. Lite tillbakalutat och soft. Snarare efterfest än förfest. Stämningsfullt.

Silhouette är goda förvaltare av sitt musikarv och låtarna är av den kalibern att ni gillar det när ni lyssnar på dem. Stänger ni av dem kan ni för ert liv inte komma ihåg hur de gick. Inga hitlåtar med andra ord. Bara gott musicerande. Kan det räcka så? Jo, ibland kan det faktiskt det. Erik Laan som spelar keyboard är en skicklig skapare av stämningar och sköna solon. Det är helt klart han som är maestron i bandet.

Albumtiteln kommer sig av att flera av låtarna handlar om att ta dramatiska beslut. Ni vet, den gode Ceasar, som skulle krossa floden Rubicon. Det har blivit liktydigt med att man stålsätter sig och inte vänder om. Det var även vid Rubicon som det bevingade uttrycket ”tärningen är kastad” yttrades.

Värt att nämna också är att bandet har tre vokalister men att de inte satsar nämnvärt på stämsången. I låten ”Grendel memories” (min favorit) kan man dock höra hur fint de matchar varandra. Skulle gärna hört mer. Kanske något att utveckla vidare? Kanske även lite mer minnesvärda melodier också? Till dess nöjer jag med att säga att det låter genomgående bra fast utan topparna.

6,5 / 10