9. Neverending dream
10. Childmare (A goodnight story)
Lukasz Lisiak: Vocals, bass
Rafal Paluszek: Keyboards
Bartek Bereska: Guitars
Adam Podzimski: Drums, percussion

Dagens recensionsobjekt, dvd:n “Where the devil lives” kommer från bandet Osada Vida, och filmades hösten 2011 när bandet lirade på Wyspianski Theater, Katowice. Bandet tillhör den stora våg av progressiva band som de senaste åren har kommit fram ifrån Polen. Man har lirat ihop under olika sättningar i ett antal år, och har sedan starten släppt följande alster: ”Critical moment” –2000, ”Heading for the moon” –2002, ”Osada Vida” –2004, ”Three seats behind a triangle” –2007, ”The body parts party” –2008 och ”Uninvited dreams” –2009.

Precis som i fallet med flera av de andra banden i denna progvåg lirar Osada Vida en ganska så lättidentifierad musik, där en av de gemensamma nämnarna är en många gånger kraftigt utvecklad melankoli och ett mörkt vemod. Flera utav dessa band (Quidam, Riverside, Indukti, Believe mfl.), är riktigt jäkla bra och släpper det ena högkvalitativa alstret efter det andra. Tyvärr finns där också ett antal band som är precis raka motsatsen, där slutresultatet bara blir mörkt, enformigt och tämligen ointressant.

Hade inte hört Osada Vida innan denna dvd ramlade ner i brevlådan, men jag konstaterade direkt att bandet hamnade i någon sort mellanskikt mellan dessa båda ytterligheter. Det som i första hand gav mig denna känsla var att jag hela tiden upplevde det som om bandet ville betydligt mer än vad man som musiker klarade av. Har inför denna recension inte hunnit lyssna in mig speciellt mycket på bandets tidigare studioproduktioner, men känner efter det jag hört att dessa inte ger så väldigt mycket mer de heller.

Låtmaterialet på denna dvd är i huvudsak hämtat från bandets tre senaste alster och präglas som tidigare nämnts av en ganska så tung, mörk och lite ”smådepressiv” stämning. Låtmaterialet känns som helhet alltför ofta lite väl ”segt” och ointressant. Flera av spåren innehåller dessutom en hel del mycket märkliga låtstrukturer, där vissa partier inte alls verkar hänga ihop med de andra partierna, vilket gör helheten ganska så svårbegriplig och svår. Bara för att en låt är tekniskt avancerad eller progressiv innebär det inte att den automatiskt är bra, och återigen får jag känslan av att man vill betydligt mer än vad klarar av. Musikerna i bandet är säkert mycket ambitiösa i sitt skapande / musicerande, men ibland känns vissa lite väl stolpiga och stela i sitt spel och framförande. Detta gäller framförallt Lukasz Lisiaks vokala insatser som bitvis är riktigt undermåliga med ett riktigt uselt engelskt uttal och en konstant sur ton. Ska man ändå lyfta fram det mest positiva på denna dvd, så blir det de långa instrumentala partierna där keyboardisten Rafal Paluszek och gitarristen Bartek Bereska glimtar till rejält och då levererar riktigt bra, men detta sker tyvärr alltför sällan för att helheten ska bli mer än knappt bara godkänd.

4 / 10