9. Rising
Jan Bengtsson: Vocals, harmonica
Patric Carlsson: Bass
Thomas Jönsson: Drums, percussion
Patrik Berglin: Guitar
Petter Englund: Guitar, backing vocals

En av detta års mest efterlängtade releaser kommer inom kort från Slottsskogsaktuella bandet Skånska Mord. Bandets debutplatta ”The last supper” rankades av undertecknad som detta års absolut bästa platta, alla kategorier. Detta har naturligtvis medverkat till att skruva upp förväntningarna inför uppföljaren kraftigt. Det har hunnit gå ett par år sedan förra utgåvan, men på denna tid har Skånska Mord ytterligare utvecklat / förfinat sitt redan excellenta sound, och genom nya alstret ”Paths to charon” borde man ta ett rejält kliv upp på karriärsstegen. Med sin blytunga, proggiga och lätt psykedeliska 70-talsrock, kommer denna platta att älskas av alla fans av band som: Abramis Brama, Witchcraft, Spiritual Beggars, Graveyard mfl. Skånska Mord har spelat ihop med Graveyard vid något / några tillfällen, och lirar allra minst i samma division som detta rejält hypade och populära band.

Det som gör Skånska Mord till ett så grymt bra band, och ”Paths to charon” till en lika grym platta beror på flera olika, men lika viktiga faktorer. För det första har man i Janne Bengtsson en sångare / frontman med en fullständigt fantastisk pipa. Inlevelsen, känslan, kraften och inte minst röstlikheten påminner väldigt mycket om Chris Cornell (Soundgarden, Audioslave) i dennes absolut bästa stunder. Bengtsson är dessutom en riktig hejare på munspel, vilket tillför en lite ”bluesig” touch på de spår det används.

En annan starkt bidragande orsak är gitarristerna Patrik Berglin och Petter Englunds gitarrspel. Dessa båda herrar skapar en blytung men varierad ljudpalett, där det ena coola riffet efter det andra avlöser varandra. Detta gör att när man lyssnar på plattan, också känns som om man förflyttas bakåt i tiden till det gyllene decennium då storheter som: Black Sabbath, Led Zeppelin och vårt lands egna progveteraner November regerade. Sologitarrspelet är också mycket varierat och intrikat med soloeskapader ofta kryddade med coola effekter som wha-wha eller solon i stämmor.

Rytmsektionen med bassisten Patric Carlsson och trummisen Thomas Jönsson känns på ”Paths to charon” ännu mer tight och samspelt än på debuten, vilket starkt bidrar till att Skånska Mord seglar upp som ett av de största favoritbanden på årets upplaga av Slottsskogen Goes Progressive.

Den avslutande, men nog starkast bidragande faktorn är Skånska Mords ytterst jämna och högkvalitativa låtmaterial, som på ”Paths to charon” känns minst lika genomarbetat och välkomponerat som på föregångaren ”The last supper”. Det tog lite längre tid att ”komma underfund” med nya alstret, men väl där har spåren vuxit, vuxit och vuxit, och för varje lyssning har nya favoriter utkristalliserat sig. Plattan inleds med tre riktigt starka spår där framförallt ”Dark caves of our mind” och den långsamma och suggestiva ”A black day” tillhör de absoluta höjdarna på plattan. En sak som gör bandets plattor lite olika är känslan av att det här, finns en större variation där spåren skiljer sig mer åt jämfört med föregångaren. Detta gäller framförallt tempo och intensitet som ibland blev lite likriktade på förstlingsverket. Bra exempel på denna mer utpräglade dynamik är den helt instrumentala folkmusikinspirerade ”Laggåsen” och den coolt doomiga ”The ambassadeur”, vilka båda kompletterar tidigare nämnda spår på ett bra sätt. Ljudbild och mixning på ”Paths to charon” känns mycket organisk och tidstypisk, vilket starkt bidrar till det ytterst lyckade slutresultatet. Är du på minsta sätt intresserad av 70-talsdoftande retroprog, med en modern och fräsch touch får du bara inte missa bandets gig på Slottsskogen Goes Progressive nu på lördag 18/8. De på förhand högt ställda förväntningarna på plattan har med god marginal uppfyllts, och när det i slutet av året har blivit dags att kora årets bästa alster, kommer Skånska Mord - ”Paths to charon” garanterat att hamna långt, långt upp i toppen på min lista.

9,5 / 10