4. Crossing the Lines
5. The Last Day
6. Silverwing
7. The Saviour
8. Bring Down the Rain
9. Monument

När rockmusiker blir äldre så tenderar dom att vända sig mer och mer mot bluesen men Stockholmska Sideburn gör tvärtom. Musiken må på fjärde given ”IV Monument” fortfarande vila på en matta av Led Zeppelin-blues men den överskuggas allt mer av tyngre tongångar. Att bandets musik alltid har drivits framåt av fuzzig stoner, tung doom och svängig classic rock är ingen hemlighet men känslan är att dom mer och mer börjar hitta sin egen stil mitt i alltihopa. Den känslan förstärks av de spänstiga kompositionerna som bandet numera mer än gärna tänjer på. Speltiden på låtarna har ökat vilket ger mer plats åt musikernas olika infall och på så sätt skänker det en progressiv touch till helheten. En låt som ”Silverwing” är ett bra exempel på deras mer småintrikata anslag för här låter det som om grabbarna i Ritual bestämt sig för att stämma ner gitarrerna lite. Men här finns flera bra bevis på bandets mer mångfacetterade anslag så som den riviga inledningen ”Diamonds”, den bluesigt melankoliska ”Fire and Water”, den upplyftande ”Mob Rules”-flirten ”Tomorrows Dream” och den vackra ”Crossing the Lines”. Eller varför inte testa doomsmockan ”The Last Day”, den tungt gungande ”The Saviour”, den lika tungt rockande ”Bring Down the Rain” eller den snygga och nästan moderna avslutningen i form av ”Monument”. Till detta får vi i bakgrunden en snyggt applicerad hammondorgel (som jag gärna tar mer av nästa gång) samt en sångare som verkligen imponerar på mig. Jani Kataja (även i Mangrove) går från klarhet till klarhet och fixar utan problem den riviga rocken, de mer melodiska tongångarna samt doom-mässandet. Allt presenteras sedan i en krispig och fin ljudbild som varken känns daterad eller för modern.

Detta album visar upp ett band som mer och mer finner sin egen identitet och nivån på kompositionerna har petats upp ytterligare ett pinnhål. Nästa gång skulle jag vilja höra lite starkare refränger samt lite tydligare melodier men det är petitesser egentligen för bandet är så gott som redan där. “IV Monument” är alltså ingen fullträff men bandet är på god väg och för oss som vill ha våran rock retrodoftande, småvarierad, blytung och fuzzig så är detta mycket njutbart.