1. Black Sea Incident 8:26
2. Baba Fuma's Tale 11:42
3. Old Road Home 4:27
4. Trees 5:53
5. Crystal Lake 7:35
6. Enter Sadness 17:40

Det finns ganska många självlärda musiker av typ multi-instrumentalist som inspirerats av tidiga band som Pink Floyd, Genesis, King Crimson, ELP, m fl. och som sedan försökt snickra ihop egna verk i samma anda. Michael (vet faktiskt inte vad han heter i övrigt – kallar sig alltid Michael’s Statement eller Michael) är en av dem och han ger nu ut verket ”Beaty of Sadness”. Michael’s främsta musikaliska talang är trummorna men han har också lärt sig spela en mängd andra instrument. På denna platta excellerar han emellertid på mellotronen. Var och varannan låt understöds av mellotron-stråkar, -körer och -blås. Det här är naturligtvis kul för en annan mellotronfantast (d v s undertecknad) men det måste naturligtvis användas på ett sätt som tillför musiken något. Jag är inte säker på om detta gäller överallt på denna platta.

Nu skall sägas att Michael verkligen inte är ensam på skivan. Det finns en lång rad gästmusiker, bland annat svenske Peter Jonasson (från Linköping) på gitarr och Dave Meros på bas med förflutet i Spock’s Beard. På sång hör vi mestadels Steve Mills från England men på öppningsspåret sjunger Art Lip från Berlin.

Jag skall genast säga att detta är ett av de mer experimentella verk jag hört på länge. Trots en myckenhet av välbekanta sounds och många välavvägda arrangemang i den klassiska symfoniska rockstilen så finns även mer fusion-liknande och kaosartade partier som kanske går väl över gränsen till det njutbara då och då. Det här gör att det är svårt att helt och fullt ta till sig detta verk.

Den låt jag gillar bäst är öppningslåten ”Black Sea Incident” som känns väldigt spännande. Sången av Art Lip är mycket bra och faktiskt bättre än det Steve Mills presterar i övrigt (Steve sjunger helt enkelt inte rent även om rösten är ganska fin). I denna första låt hör vi fint mellotronkomp och jazziga trumpeter (!). Arts sång som börjar lite trevande blir alltmer David Bowie-lik (i positiv mening) ju mer låten fortskrider. Låten tar många dramatiska vändningar och här märks också Michaels styrka på trummorna. Frenetisk takt med intensiva mellotroner i bakgrunden på slutet.

Övriga låtar har svårt att riktigt sätta sig för mig, kanske med undantag av den fina balladen ”Old Road Home”. Många partier låter bra men allt som oftast slår experimentlustan sönder låtarna för mycket och ger ett splittrat intryck.

Mitt slutbetyg blir klart godkänt men jag håller inte för helt otroligt att denna platta kan finna många fans, särskilt om man gillar när man tar ut svängarna lite mer.