- b. The Silenced Song
10. The Fisherman (16:50)
- a. High As A Mountain [Part 1]
- b. The Abyss
- c. High As A Mountain [Part 2]
11. The Noon [The Eternal Moment Of Return] (4:07)

Tre år efter den förra plattan släpps nu nästa fullängdare och den här gången alltså för första gången på deras eget skivbolag Gentle Art of Music (om man undantar Greatest Hits-typ-plattan som först släpptes på nya skivbolaget). RPWL är ju väletablerade inom Artrocken efter mer än 12 aktiva år sedan debutplattan och de har genomgått en intressant utveckling. Trots detta är det välbekanta tongångar och klanger på den nya plattan vilket nog kommer att glädja de flesta av deras fans. Själv var jag lite orolig för att det senaste avhoppet av basisten Chris Postl skulle få negativa följder men den farhågan verkar helt obefogad (nye basisten Werner Taus verkar helt OK). Vi bjuds som sagt på rätt mycket av välbekanta tongångar och här finns väldigt mycket av det som alltid har varit RPWLs signum – klangbilderna som framför allt är inspirerade av Pink Floyd och till en del även Genesis (åtminstone de lite mer symfoniska partierna). Och som vanligt är det Yogi Langs behagliga sångröst och Kalle Wallners säkra och klangfulla gitarrspel som dominerar musiken. Måste också säga att vi får höra flera mycket smakfulla partier med klaviaturer, inte minst den klassiska mellotronen (särskilt i näst sista låten ”The Fisherman”) men även en hel del skönt Moog-spel av Yogi.

Den här plattan är gruppens första s k koncept-album och den handlar om människans strävan efter ny kunskap ända sedan Platons tid. Med lite inspiration från Nietzsches praktverk ”Also spracht Zarathustra” (med viss anknytning till titeln på plattan) leds vi i låt efter låt vidare i mötet med olika människor och människotyper på vägen mot ny kunskap. Man inser att Yogi Lang ligger bakom det mesta av texterna och han stryker själv under i promo-materialet för plattan hur han velat peka på att ny kunskap faktiskt handlar om att vara djärv och våga framföra nya idéer snarare än att följa med i massan av människor som mest försöker anpassa sig till gängse kunskap utan att gå vidare.

Det är trevligt med ett rockgäng som faktiskt inte bara ägnar sig åt det musikaliska utan även försöker sig på lite mer djuplodande tankar i sina låttexter. För detta skall RPWL ha en stor eloge.

Går man in på enskilda låtar så skall det sägas att det finns 11 stycken på plattan och eftersom flera av dem är rätt långa så resulterar det i en väldigt lång totaltid på plattan. Jag kan tycka att det var ett litet misstag eftersom samtliga låtar inte riktigt håller samma höga klass. Trots det så får jag säga att det ändå är en mycket bra platta, framförallt p g a att de lite längre låtarna verkligen är ruskigt bra. Det gäller inledningslåten (om man bortser från det instrumentala förspelet) ”We are what we are (The Keeper)”, den långa och otroligt fina ”Unchain the Earth (The Scientist)” och den näst sista låten ”The Fisherman”. Alla de här nämnda har det där som vi Artrockare gillar kanske allra mest – d v s friheten att våga köra lite längre variationer runt ett tema och en refräng samt plats för smakfulla solon (lyssna exempelvis på Kalle Wallners underbara gitarr i slutet på både den förstnämnda och den sistnämnda låten!) och avstickare.

Låten ”Unchain the Earth (The Scientist)” har rent av potential att bli en ny RPWL-klassiker och frågan är om den inte även har viss chans att slå bland lite bredare lager av rockmusikfans. En mycket slagkraftig refräng med ett mycket medryckande komp och kringarrangemang gör att man bara ryser efter ett par genomlyssningar. Det här måste bli en riktigt hit att köra live på sommarens konserter (närmast partystämning i refrängpartierna)! Sen gillar jag naturligtvis låtens tema (The Scientist) eftersom jag själv är verksam inom forskningsfältet även om jag inte riktigt känner igen den okritiska hyllningen till vetenskapens framsteg och potential som framskymtar men som förmodligen till en del är ironiskt menat.

Den sistnämnda ”The Fisherman” återanknyter lite grand till de lite indiska influenserna som har funnits i någon av de tidigare plattorna. Komp av sitar och orientaliska trummor ger en väldigt skön stämning i de inledande partierna. När sen (äkta!) mellotronstråkar och mellotronkörer läggs till blir det bara ännu bättre och låten växer ännu mer med ett väldigt mäktigt sound. Fast sen kommer några mindre inspirerande mellanpartier som drar ner låten lite. Men som tur är återkommer det mäktiga soundet i låten igen på slutet. En mycket fin låt trots den lilla svackan i mittpartiet!

Bland de övriga låtarna finns ett par väldigt fina lugna låtar (bl a ”Beyond man and time (The Blind)” men även flera som jag inte alls tycker platsar riktigt på plattan och det drar ner betyget något. Men som helhet är det ändå en väldigt bra platta som levereras från detta mycket väletablerade tyska Artrock-band. Rekommenderas varmt!

Slutbetyg: 8 av 10