06. Torn In Half
07. Gina
08. The Higher You Rise
09. Emily
10. Follow Your Heart
11. All I Am

“I surrender” var nästan en parodi på hårdrock när det begav sig. Vi skrattade och sa att det var den mest töntiga låt vi hade hört. Rainbow var inte vatten värda just då utan vi återgick till våra skivor med Riot, Y & T, Tygers Of Pan Tang, Accept och liknande.  Idag har jag kanske inte konverterat, men vidgat mina horisonter, och kan uppskatta ”I surrender” och sjunger därför glatt med i den gamla Rainbow-dängan.

Sångaren hette förstås Joe Lynn Turner vars stämma senare även hörts i Yngwie Malmsteen, Deep Purple och med Glenn Hughes och sedan förra plattan nu även i Sunstorm. Om jag förstått saken rätt så ska Sunstorm vara ett projekt som Frontiers records övertalat Joe Lynn Turner till.  De ville att han skulle ge ut sina outgivna låtar från 80-talet samt låtar han skrivit åt andra artister. Den första skivan gavs ut 2006 och nu är det dags för volym två!

Mycket riktigt låter det lite 80-tal om själva låtarna. Alltså själva strukturen, produktion och utförande låter däremot avsevärt modernare, vilket sammanslaget ger ett mycket starkt intryck. Det är inga skitlåtar vi bjuds på här. Här finns många starka kort som jag gärna spelar om och om igen.  Exempelvis kan jag nämna ”Gina” som Michael Bolton sjungit in tidigare. Denna version är avsevärt bättre tycker jag. Inledande ”Never give up” är ett kraftpaket också. Ni som gillade House Of Lords senaste skiva kommer att gå igång på denna. Kan även nämna ett par starka kort till, ”Emily” och ”Torn in half”, för att inte tala om ”You wouldn´t know love” som Cher gjort tidigare. Massivt!

8 / 10