Three Seasons - Escape (7” Singel) (Transubstans Records)

Sida A: Escape

Sida B: Wood to Sand

Jag kan känna så här i efterhand att jag nog var lite för snål med mitt betyg till Three Seasons debut ”Life’s Road” (2011). Den har varit ett stadigt återkommande inslag i min stereo efter recensionens färdigställande och med tiden kommer vishet som man brukar säga. Albumet har helt klart vuxit till sig vilket alltid är ett gott betyg på att skivan är både riktigt bra samt kommer stå emot tidens tand. Hur vida sjutumssingeln ”Escape”, som nu har anlänt, härstammar från debutens material vet jag inte men bandet förnekar sig inte utan spinner vidare på sin jordnära och snygga retrorock. Precis som på debuten så är det svängigt men ändå med en upptäckarglädje där frihet under ansvar gäller i de jampartier som uppstår. A-sidan med titelspåret är precis så. Det vill säga ett skönt gung med ett starkt riff och den kittlande känslan av att inte veta exakt vilken väg musiken skall ta finns där hela tiden. Låten är skönt avslappnad med snygga sångarrangemang men det är aningen mindre orgel mot hur debutalbumet lät. Det tar dom dock igen med råge på b-sidan och låten ”Wood to Sand”. Låten inleds stillsamt med försiktig sång och pianoklink bland annat innan den efterhand växer till sig och förvandlas till ett snyggt jam. Denna låt som snurrar upp över sju minuter, är riktigt bra och har fort blivit en favorit hos mig med snyggt orgelspel som kärleksfullt kastar sig in i en duell med ett flythänt gitarrspel vilket ger låtens dess karaktär.

Det glädjer mig att bandets formkurva pekar uppåt vilket dom bevisar med denna två låtar ”långa” singel. Dom har verkligen hittat det som gör sjuttiotalsrocken så bra med gung, lagom yviga arrangemang och med rätt känsla. Dessutom har dom lyckats få till ett oerhört snyggt sound vilket bara bidrar än mer till helheten. Är du nyfiken på Three Seasons så är kanske debuten en bättre inkörsport men efter det så skall du plocka upp denna lilla godbit. Att sätta ett betyg på en tvåspårssingel är ju inte lätt men det jag hör håller högsta klass inom den nygamla rocken och då kan det inte bli annat än full pott!

Betyg 10/10