Help! For Japan (Avenue of Allies Music)

1.HELP!
2.HELP! (Tommy Heart Version)
3.HELP! (Guitar Version)
4.HELP! (Extended Version)

Det är numera snarare regel än undantag att varje katstrof som inträffar ska följas av ett musikaliskt hjälpprojekt á la Live Aid. Givetvis är dessa insatser behjärtansvärda, även om de inte alltid når upp till någon större kulturell nivå. Det har ju faktiskt hänt att den musikaliska insatsen är en större katastrof än själva katastrofen. Swedish Metal Aid, någon? Efter tsunamin vid Japans östkust och det efterföljande eländet med det havererade kärnkraftverket i Fukushima Daiichi så är det nu dags igen.

Den här gången är det Tommy Heart från bland annat Soul Doctor och Fair Warning som kallat samman sina kollegor för en gemensam insats. För ändamålet så har den gamla Beatles-dängan Help dammats av.

Laguppställningen är ganska solid. Bandet består av Gotthards Leo Leoni och Hena Habegger på gitarr respektive trummor. På orgel och bas ser vi Don Airey och Neil Murray som väl vid det här laget har spelat i alla band som någonsin existerat. Sånginsatserna sköts av bland andra: Tobias Sammet, Bob Catley, Andy Deris, Ralf Scheepers, Michael Kiske, Tommy Heart med flera.

Hur låter det då? Ja, om man kan föreställa sig hur den skulle ha låtit om vilket ”mjuk-rockband” som helst, exempelvis Gotthard,  hade gjort en version så är man ganska nära: snyggt, välsjunget och tyvärr ganska (väldigt) tråkigt. Med så många medverkande sångprimadonnor så kunde man hoppats på en vocal ”cat fight” men icke då. Det är inte dåligt på något sätt, bara snällt, gulligt och ganska förutsägbart.

Jag vet inte hur många kronor  av varje sålt exemplar som går till Japan. Förslagsvis hoppar du över inköpet av skivan och sätter in hela summan på lämpligt konto som är knutet till hjälparbetet.

Hemsidan

4/10