8. The Inner Jukebox Blues
9. Sweethearts for Christmas
10. Burn One Down
11. Nothing Can Change this Love
12. Stand by the Rhythm
13. In Each and Every Ballroom

Ett av Sveriges mest långlivade rockband är tillbaka och när Diamond Dogs nu firar tjugo år i branschen så passar man på att slå på stora trumman. Inte nog med att en mängd gamla medlemmar medverkar på albumet så dyker dessutom bland annat Spike (The Quireboys), Ryan Roxie (ex-Alice Cooper), Danny Bowes (Thunder), Dan Baird (Georgia Satellites) och Louise Hoffsten upp som gästartister. Att bandet har blivit kallat för ”the finest boogie rock collective in the world” är alltså ingen tillfällighet.

Denna musikaliska jubileumsresa startar med ett härligt, men trevande, boogiesväng i ”On the Sunny Side Again” men redan på efterföljande ”Set Fire to it All” så ökar dom tempot. Det är starka refränger och spänstig rock i skarven mellan sextio- och sjuttiotal som gäller som vanligt och det får mitt humör på topp direkt. Därför känns det tredje, och Beatles-osande, spåret ”Mama Let the Mad Dog Run” aningen malplacerat. Bandet räddar dock sig själva genom att skänka låten ett riktigt snyggt sväng och svänger gör det även i efterföljande ”Scars and Emblems”. Jag får hålla detta som skivans starkaste spår då det är riktigt bra fart, rivig sång och ett yvigt pianolir som skapar denna rock’n’roll-stänkare. Ett tryggt rockgung tar sedan vid i “Lay Me Down On Solid Ground”, där refrängen än en gång ger musiken dess styrka, innan dom briserar ut i ett regelrätt jam i ”Bad But Not Ruined”. Ett vågat och väldigt bra grepp som passar in snyggt i helheten.

Här vill man nu att skivan skall ta sats och lyfta men den akutiska ”Ball of Lightning” bryter mönstret och även om den är en trevlig liten sak så förstör den mer än vad den tillför. Men bandet studsar än en gång tillbaka och med ”The Inner Jukebox Blues” så hittar dom tillbaka till det trygga, men ack så bra, rockgunget. Som ni säkert förstår så får jag inte vara helt nöjd nu heller då efterföljande ”Sweethearts for Christmas” är en riktigt usel sak. Detta spår liknar en rockig dansbandslåt som mest framkallar kräkreflexer hos mig. Men bandet tar sig samma en tredje gång och avslutar plattan med en snygg fyrklöver. I ”Burn One Down” bjuder dom på ett galant bluessväng och i ”Nothing Can Change this Love” blir det en soulfylld mellanballad med grym sång. Näst sist ut är ”Stand by the Rhythm” som inleds i mellantempo och sedan byggs upp på ett härligt sätt och hela rasket avslutas med klassiskt Rolling Stones-gung i ”In Each and Every Ballroom”.

När jag plitar ner denna recension så märker jag att ord som gung, sväng och snyggt hela tiden återkommer i min skalle och det är precis så skivan kan beskrivas. Det finns knappast något nyskapande på detta verk men det är ändå ett så starkt material att det inte spelar någon roll. Det är svängigt, det är gungigt, det är catchy och det är enkla men ack så effektiva refränger. Vad mer behövs? Ingenting om ni frågar mig men det finns helt klart skönhetsfläckar även här. Tretton låtar är minst två-tre för många och som ni säkert redan förstått så finns det några spår här som man med lätthet hade kunnat lämna utanför. Men helheten är trots allt väldigt stark och det finns ju som tur är en liten knapp som gör att man kan skippa ett spår om det skulle bli outhärdligt men det blir det egentligen aldrig. Hur som helst så är detta, med råge, ett värdigt jubileumsalbum och kan dom fortsätta med denna höga nivå på låtsnickeriet så håller jag tummarna för att bandet håller på minst tjugo år till.