7. Beautiful
8. Flow
9. Your Story
10. Don’t Walk Away in Silence (Satellite cover)
11. Living in the Moonlight (Collage cover)
12. Is It Over (Satellite cover)

Gruppnamnet Strawberry Fields är kanske inte världens smartaste. Man undrar lätt hur många gånger denna polska sextett blivit tagen för ett Beatles-coverband. Strawberry Fields ligger en bra bit därifrån, någonstans kring de Masuriska Sjöarna, ja det där polska vemodet, ni vet. Wojtek Szadkowskis låtar lutar mot det luftiga Quidam-hållet snarare än mot den tyngd som presenteras av exempelvis Indukti eller Riverside. Szadowski (även känd från Satellite) placerar dessutom sina keyboards i en framträdande position man kanske inte är van vid vad gäller pirogernas och de märkliga kyrkornas land. Klaviaturerna är riktigt härliga, både de atmosfäriskt vackra och de som hugger till med vässade tänder i solona.

Som tittare bjuds du på en maffig ljusshow, vilket är positivt, då bandet själva inte är de mest självklara scenpersonligheter. Inspelat inför en fullsatt Teatr Slaski i Katowice (Polens svar på Slottsskogen!) gör alla sex ett toppjobb musikaliskt, men direkt bekväma verkar de inte. Särskilt gäller detta sångerskan Robin, som sjunger mycket vackert, men inte riktigt vet var hon ska göra av sig själv. Hennes skönt småförföriska röst hade dessutom på flera håll mått bra av en mer rivig variant, en röst som tar i så det knakar.

Låtarna är emellertid viktigast, och jag blir väldigt förtjust i den befogat betitlade "Beautiful" och den rockigare "Your Story". Publiken är å sin sida med på noterna från början till slut, särskilt i klaviaturinledningen till "Living in the Moonlight", vilken tycks vara en hit bland de polska progfansen.

Bland bonusmaterialet förekommer ett par intervjuer, där bandets historia berättas, där Robin blir smickrad över liknelserna vid den nederländska sångerskan Anneke van Giersbergen och där Wojtek Szadkowski förvirrande kallar sångerskan "Marta". För de flesta av oss räcker inte öronen till, då intervjuerna sker på modersmålet, dock lyckligtvis med engelsk text.

7/10

Daniel Reichberg