Atonement
8. Naked Solipsism
9. Unexpected messiah
Lorraine Young: Vocals, guitars
Steve Francis: Guitars, drums, keyboards
Emmanuel de Saint Méen: Bass, keyboards

Brittiska bandet Delusion Squared bildades 2009 av ett gäng musiker som delade samma musikaliska vision och ambitioner. Man släppte sin debutplatta ”Delusion Squared” häromåret, som för övrigt också recenserades av undertecknad på denna site. Plattan var en framtidsbaserad sci-fi-historia med en ganska så godtagbar story, och med ett musikspråk som kändes förhållandevis intressant. Några riktigt bra spår blandades med spår som kändes förvånansvärt intetsägande och rent ut sagt tråkiga. Det som tyvärr heller inte var av så hög kvalitet var Lorraine Youngs röstresurser som ofta kändes alldeles för veka/spröda, vilket inte matchade bandets ibland lite tyngre sound. Helheten kändes trots allt rätt ok, men betyget blev i slutändan bara knappt godkänt.

När dagens recensionsobjekt  ”Delusion Squared II” ramlade ner i brevlådan kände jag först att det skulle bli intressant att få se/höra om bandet hade utvecklats sedan förra utgåvan. Denna entusiasm dämpades något redan vid första genomlyssningen då jag insåg att ungefär samma koncept hade använts även på denna nya platta. Koncepttemat är även denna gång ett sci-fi-inspirerat framtidstema, och precis som på föregångaren så känns storyn ganska så intressant och genomarbetad.

Efter en andra genomlyssning besannades tyvärr alla mina farhågor, då det då kändes som om bandet hade gjort en närmast exakt kopia av förstlingsverket. Det som var hyffsat bra på föregångaren är ganska så ok här med. Det vill säga att bandets tonspråk och sound bitvis låter som en mix av neoprog, korsat med lite Porcupine Tree. Men där nämnda band har en härlig ”nerv” och känsla i sin musik låter Delusion Squared lite oengagerade och småtråkiga. När det gäller det musikaliska hantverket lirar man klart godkänt, men låtmaterialet håller som sagt inte samma genomgående höga kvalitet som på ”Piggsvins”-kollegornas alster. Låtarna är ofta ganska så musikaliskt varierade men de lyfter liksom inte alls, utan lunkar bara på i maklig takt.

När det gäller Lorraine Youngs vokala insatser som jag gnällde en del om i förra recensionen, har hon inte utvecklats nämnvärt. Det finns säkert de som tycker att det är supercoolt med en ”vän” och vacker röst som sjunger/berättar en story på detta sätt, men jag blir bara trött. Det känns som om hon bara kan förmedla detta lite ”tama” känsloläge genom sin röst, och det går definitivt bort i min bok då det då enligt min mening inte finns någon som helst variation och trovärdighet att förmedla.

Ska bandet komma vidare på sin musikaliska resa inom progrocken får man lära sig skriva bättre och intressantare låtar, samt skaffa en ny sångare, eller möjligtvis en till sångare för att balansera upp Lorraines brister.

3 / 10