7. The Band
8. War
9. Flying
10. R.I.P.
11. Bite Me
12. All In

Jag hade förträngt att jag har hört Polutions debut “Overheated” (2008) tills jag tog mig an att tycka till om uppföljaren ”Beyond Control”. Det är inte så konstigt egentligen för även om debuten bjuder på en hel del riffglädje och medryckande melodier så är det profillöst och allt för tillrättalagt för min smak. När jag nu återknyter till debuten så minns jag rätt för det låter som jag minns det – ett urvattnat Airbourne med Krokus-komplex och radiorocktendenser. Kan bandet ha fått till det där lilla extra för att rätta till sina fel på uppföljaren mån tro? Nej inte det minsta faktiskt för där debuten hade ett par spår värda nog att spara för eftervärlden så innehåller uppföljaren inte mycket värt att bevara. Efter ett småtrevligt intro så kastas vi rakt in i radiometalens förfärliga värld med tempostarka ”Fire” som är uppbyggd runt ett enkelt men helt okay riff och en smittande refräng som skulle få det genomsnittliga Bandit Rock-bandet att dregla av avund. Det småtrevliga och fartfyllda riffande fortsätter sen i ”Live Until You Die” men känslan av ett allt för tillrättalagt låtskriveri är överhängande. Det är dock inte maginnehållsframkallande dåligt ännu men så kommer den lite långsammare ”Forever and a Day” och jag lyckas med nöd och näppe behålla middagen. Det är allt för utstuderat och sötsliskigt för min smak. Det är lite som en hård Takida-ballad kan man kanske säga. Nåväl, dom skärper till sig lite med efterföljande ”Follow Me” men nu tar dom istället ut stegen mot det lite hårdare med ett mer metalliskt riff. Drivet i låten är skönt men tyvärr har dom varken melodi eller refräng att följa upp detta med.

Efter det menlösa mellanspelat ”Prefix” så tar sen ”The Band” vid och vi fortsätter ännu längre in i ingenmansland där identitet och egna idéer helt saknas. Bandet gör dock sitt bästa att hitta sin väg tillbaka men att i skivans tyngsta spår ”War” försöka sig på att kopiera Disturbed men det är inte rätt väg om ni frågar mig. Nu famlar bandet i blindo och vet inte riktigt vart dom skall ta vägen så dom tänker att en kraftfull ballad där en stulen gitarrslinga från Metallicas ”Nothing Else Matters” och en Nickelback-refräng skall hjälpa dom på traven. Det gör det inte. Vi får istället ett plagiat som lyckas med att inte vara ett plagiat och det är ju i och för sig ett konststycke bara det. När nu bandet faller handlöst i tomma intet så tar dom sig i kragen och går tillbaka till sina grunder och i ”R.I.P.” så får vi en ganska okay hårdrockslåt som andas Gotthards melodiösa signum. När nu grabbarna börjar ana att fotfäste finns inom räckhåll så fortsätter dom på samma spår i ”Bite Me” men tuffar samtidigt till sig och även om låten saknar både en stark refräng och en bärande melodi så får man ändå ge dom tummen upp. Detta ger pojkarna än mer råg i ryggen som i avslutande ”All-In” spelar upp skivans kanske rockigaste och hurtigaste låt vars refräng må hända är för kort men ändå riktigt stark och bra.

Även om dessa schweiziska grabbar avslutar på ett positivt sätt så går det inte att undkomma det faktum att istället för att ta ett positivt steg mot härlig och riffig hårdrock så tog dom den enkla vägen och siktade in sig på den mer lättsmälta radiorock/metalen. Samtidigt tycker jag skivbolaget gör bandet en otjänst när dom tar upp namn som AC/DC, Krokus och Gotthard när dom skall lansera nya skivan. Okay det är riffigt och det är melodiöst men det är långt ifrån i klass, och i samma stil, som just nämnda trio. Med rätt back-up kan Polution nog bli ett måttligt framgångsrikt band men faktum kvarstår dock i sista ändan och det är att ”Beyond Control” inte innehållet ett låtmaterial starkt nog att ge bandet en skjuts framåt i karriären.

Betyg: 4/10