5. Your Rags, My Riches
6. Shiny Season
7. A Last Look
8. I’m Coming Over
9. Realdogs
10. Gone South

Att självaste Joe Barresi (producerat skivor med bland annat Queens of the Stone Age och Fu Manchu) kände sig manad att ta sig an Karlskogagänget The Durango Riot efter att ha hört deras debut "Telemission" (2007) är säkert stort för grabbarna. Själv har jag inte hört debuten och efter att ha hört uppföljaren ”Backwards Over Midnight” så kan väl jag knappast påstå att jag kommer att leta ihjäl mig efter plattan för att lyssna på den heller. Det är dock riktigt snyggt emellanåt på ”Backwards Over Midnight”. Bandet petar in allsköns olika stilar i sin musik i form av bland annat blues, rock, psykedeliska tongångar, sextio- och sjuttiotal. Jag läste i en recension där skribenten kallade musiken för en ”cowboy rock’n’roll”-soppa på D.A.D. Suede och The Jam vilket inte är helt fel men i sista ändan skulle jag ändå enkelt vilja kalla det urflippad stonerrock. Det är riffigt, det är flummigt, det är deppigt, det är glatt – ja det mesta passar in. Det coolaste är dock att Ennio Morricones musik till Sergio Leones spaghettiwesternfilmer hela tiden svävar som en osalig ande ovanför musiken. De som känner mig vet att jag är svag för en och annan desperat trumpet som ackompanjemang emellanåt. Det jag däremot har oerhört svårt för med denna skiva är Fred Anderssons sång. Han har säkert ingen dålig sångröst för den som kan men i mina öron blir hans brittpopgnälliga stämma på tok för mycket och den må ge musiken en liten unik touch men passar tycker jag inte att det gör. Oavsett så har bandet helt klart skapat någon eget och med lite starkare refränger och lite ruffigare sång så kan nästa platta bli riktigt intressant.