Rubidium
Cubixstro
Invincible
Venga
Eyes Pt.1
Eyes Pt. 2

Efter flera års tjänst bakom Andy Tillison i The Tangent släpper gitarristen Luke Machin och basisten Daniel Mash en egen platta på Inside Out under bandnamnet Maschine. Luke har en gedigen uppväxt med lyssnarpreferenser från Dream Theater, Pain Of Salvation, Genesis, Yes, Joe Satriani and Steve Vai och det hörs verkligen på denna platta. Förutom Luke och Daniel deltar även Georgia Lewis (keyboards, sång), Elliott Fuller (gitarr) och James Stewart (trummor) på plattan.

De första två spåren överraskade faktiskt mig rejält. Kanske särskilt spår 2 (titellåten). Om jag inte visste att det var Machine så kunde jag nästan tagit gift på att det var Pain of Salvation som spelade uppföljaren Part 2 till den suveräna plattan ”Perfect Element Part 1”. Så likt är soundet och sättet att komponera låtarna på. Nu vet jag att Pain of Salvations ”Scarsick” uppenbarligen skall vara Part 2 men stilmässigt finns inte på den riktig samma släktskap som jag hör här i Machines platta. Här finns rejäl variation och ett spännande sätt att använda hårdrocks-elementen i mer komplicerade kompositioner, precis som jag tyckte när Pain of Salvation slog igenom. Även killarna (och Georgia Lewis) i Machine verkar mycket mer kompetenta än genomsnittet av musiker på sina instrument så man hajar verkligen till när man lyssnar.

Emellertid står sig inte det här intrycket för hela plattan. Efter de två inledande kanonlåtarna ändras stilen mer mot något mycket mer profil-löst i de kommande tre låtarna. Det gäller särskilt låten ”Cubixstro” som trots en hyfsad inledning med visst latino-sväng utvecklas till en rätt tråkig ordinär rocklåt som avslutas med en märklig flört med populärsoul a la Sade (sångerskan gör i alla fall allt för att låta som Sade).

Efter denna dipp på mitten av plattan kommer i alla fall på slutet en återgång till den mera spännande stil som inledde plattan. ”Eyes Part 1 och 2” är bitvis mycket vackra med fin sång och snygga gitarr- och pianopartier. Förutom influenser från Pain of Salvation hör man nu även spännande kopplingar till Dream Theater och the Tangent.

Början och slutet på plattan räcker i alla fall till ett klart godkänt betyg och jag skall definitivt kolla upp även kommande alster från detta spännande band.

Betyg: 6.5/10