11. Dept. of False Hope
12. Nothing to Dismay
13. Popular Consensus
14. My Head is Full of Ghosts
15. The Island
16. Changing Tide

1979 startade Bad Religion sin verksamhet, samma år som undertecknad kom till världen. Det tog några år innan vi träffades men när vi väl stiftade bekantskap med varandra, där i början på högstadietiden, så har vi varit oskiljaktiga. Jag skall erkänna att de senaste tre-fyra albumen inte har kittlat min punknerv utöver det vanliga även om det naturligtvis har varit ett stabilt hantverk från genrens bästa band. Därför var det med återhållsam entusiasm jag såg fram mot den nya given ”True North” som enligt bandet kommit till genom att dom har gått tillbaka till grunderna från när karriären startade. Det visade sig ganska snart att min skepticism var obefogad. När jag hade lyssnat igenom skivan från början till slut första gången så var det med tappad haka och stumhet jag enkelt konstaterade att även ett gäng punkveteraner från Los Angeles kan överraska å det grövsta.

Har du hört Bad Religion tidigare så vet du hur dom låter och ”True North” är inget undantag. Även om bandet alltid har låtit i stort sett likadant genom hela karriären så märks det tydligt att dom nu har återgått till sina rötter och skruvat upp kvalitén på kompositionerna. Endast ett spår av sexton orkar sig över treminutersstrecket vilket bjuder in till energisk sydkalifornisk punk som ibland tenderar att plocka upp ett hardcoreaktigt tempo. Det är kraftfullt, melodistint, tungt och samhällskritiskt. Precis som det skall vara. Men Bad Religion är även oerhört vassa på att skriva starka mellantempolåtar som skänker en härlig dynamik till deras album och denna gång är inget undantag. Utan till exempel den fantastiska ”Hello Cruel World” i mitten på skivan så hade man nog varit superstirrig och börjat riva inredningen i lägenheten innan skivan ens snurrat klart.

Här finns så många urstarka låtar, så många allsångsrefränger, så galet många medryckande melodier och så fantastisk mycket bra punk så jag vet i tusan när jag upplevde det senast. Jag har faktiskt lite svårt att ta in detta för jag vill påstå att detta är bandets bästa skiva i karriären. Men är det möjligt av ett band som existerat i över trettio år och som nu har släppt sexton studioalbum? Uppenbarligen är det så för ”True North” är ett kanonalbum från början till slut och när sista låten spelat klart så är med iver man drar igång hela härligheten en gång till. Vilken underbar start på det nya året!

Betyg: 9/10