1. Luminol (12.10)
2. Drive Home (7.37)
3. The Holy Drinker (10.13)
4. The Pin Drop (5.03)
5. The Watchmaker (11.43)
6. The Raven that Refused to Sing (7.57)

Knappt ett år efter plattan med Mikael Åkerfeldt (Storm Corrosion) och bara ett och ett halvt år efter senaste mästerverket “Grace for drowning” kommer nu nästa soloplatta från Steven Wilson. Denna gång är det ett gäng skräckhistorier som ligger till grund för plattan och vi serveras sex långa låtar som totalt klockar någonstans runt 50 minuters speltid (ganska optimalt för vinylversionen).

Jag vet inte speciellt mycket om det nya verket mer än att det jobbades fram mellan januari och juli förra året och att själva den slutliga inspelningen skedde i september i Los Angeles. Producent är ingen mindre än den legendariske Alan Parsons. Steven har samlat ett gäng stjärnmusiker kring sig: Guthrie Govan (gitarr), Nick Beggs (bas), Marco Minnemann (trummor), Theo Travis (saxofon/flöjt) och Adam Holzman (keyboards). Vad jag förstår (eller hoppas!) är det också samma gäng som han sen ger sig ut på världsturné med och där bland annat Stockholm begåvas med en spelning 16 mars (i Filadelfiakyrkan).

Det här var en platta där man mycket snabbt insåg den höga klassen på verket. Och för dem (inkluderande mig själv) som gillar Stevens nyvunna fascination för 70-talets progmusik (vilken genomsyrade ”Grace for drowning”) så är plattan en helt naturlig fortsättning in på samma stig. Det är klassiska prog-toner som serveras med mycket mellotroner (men glädjande nog även mycket av äkta orkestrala inslag) kryddad med en rejäl dos jazz och fusion. Men här finns även lugna sköna låtar som påminner om några av Porcupine Trees klassiker från 90-talet. Något som är speciellt kul är att man anar en icke föraktlig del inspiration från den svenska progrockscenen: Opeth/Mikael Åkerfeldt (naturligtvis) men även tydliga likheter med band som Karmakanic och Agents of Mercy (speciellt tänker jag på det lite jazziga upplägget emellanåt anfört av Marco Minneman och Nick Beggs samt även det inspirerande klaviaturspelet från Adam Holzman à la Lalle Larsson). De lite tuffaren tongångarna finns här och där men är väldigt tillbakahållna ändå.

Låtarna är väldigt olika i sin karaktär och förtjänar var och en några ord:

Spår 1 ”Luminol”: Steven drar igång direkt med en mycket jazzigt svängig låt där bas och trummor driver på rejält. Jag kom att tänka på Karmakanic och Jonas Reingold direkt när jag hörde det fina basspelet och även i övrigt så känns låten som något som Karmakanic eller Opeth mycket väl skulle ha kunnat snickra ihop. I vilket fall, första hälften av låten är i alla fall helt underbart jazzigt svängig. Rätt djärvt faktiskt för som första låt är det nog inget som kanske drar de stora massorna till sig. Men i det här avseendet struntar Steven fullkomligt i vad som annars skulle kunna vara taktiskt vad gäller inledningslåten (så gör bara den musiker som har bra självförtroende!). Efter ungefär halva låten lugnar stämningen ner sig och det blir så där underbart harmoniskt med stämsång och akustiska gitarrsound och underbara flöjtpartier från Theo Travis. Efterhand kommer även Adam Holzman in med underbart fint spel på piano. Nära slutet får vi höra de klassiska tunga mellotronstråkarna och körerna dra på (helt ljuvligt!) för att sedan följas av ett intensivt slutparti med rejält driv i samtliga instrument, inte minst härligt saxofon-spel av Theo Travis. En underbar låt – snudd på mästerverk!

Spår 2 ”Drive home”: Även denna låt har potential att bli en riktig klassiker men nu i kategorin lugna ballader. Jag tänker på klassiska Porcupine Tree-låtar som exempelvis ”Stranger by the minute” och ”Stop Swimming” från Stupid Dream-plattan. Den här låten är kanske ännu mer ’soft’ med mycket mera stråkar och akustisk gitarr. Notera de starka influenserna från Opeth/Mikael Åkerfelt i inledningen (nästan lite nordisk folkmusikkänsla) och framförallt i mitten av låten (är det rentav Mikael som spelar???). I vilket fall som helst – det här en låt som gör att man ryser av välbehag av alla harmonier! Måste höras! Urläckert gitarrsolo på slutet till ackompanjemang av stråkar och mellotronflöjter.

Spår 3 ”The Holy Drinker”: Här kastar vi oss tillbaka stilmässigt till samma kategori av musik som inledningslåten. Väldigt svängigt och fräscht. Mycket blås i både naturlig form (saxofon) och mellotrondito, tunga orgeltoner och härligt spel på trummorna av Marco Minneman. Vansinnigt härliga partier med kombinerade mellotronkörer och lite tyngre gitarrer. Sen måste jag säga att den avslutande delen av låten är något alldeles sensationellt bra. Här får låten en helt annan karaktär och man förstår verkligen att temat är skräckhistorier. Riktigt dova och läskiga stämningar målas upp och allt fullbordas när vargarna plötsligt börjar yla i flock. Genialt!

Spår 4 ”The Pin Drop”: Efter en lugn akustisk inledning så får vi i denna låt höra flera riktigt intensiva partier med snabb takt och massivt ös med i princip allt vad som finns med i instrumentartilleriet. Och med en Steven i högform i de höga sångregistren. Låter faktiskt väldigt mycket tidiga Porcupine Tree.

Spår 5 ”The Watchmaker”: På detta album finns faktiskt inte en enda svag låt och skall jag plocka ut en favorit så är det kanske ändå denna låt. Här finns framförallt stämningar som för tankarna till det vackraste som en gång i tiden framfördes av duon Simon and Garfunkel på 60-talet. Här är det absolut lika melodiskt och stämningsfullt – och näst intill lika fin stämsång som de nyss nämnda. Återigen får man också oerhört mycket Opeth-känsla i musiken någon minut in i låten. Det är nästan anmärkningsvärt hur mycket som Steven plockat upp i sitt samarbete med Mikael genom åren. Det absolut vackraste kommer i mitten av låten när gitarr och flöjt spelar samman och plötsligt ansluts av en härlig mellontronstråke och fin stämsång. Så småningom känner man också vissa vibbar från Genesis och Big Big Train (samma fina användning av flöjt) i verket vilket sannerligen inte gör saken sämre. Efter fint spel på piano så avslutas sen låten lite mer intensivt med dova mellotronstråkar och lite tyngre gitarrer. Här får också Marco Minneman gå rejält bärsärk på sina trummor. Maffigt! Det här är ett riktigt mästerverk!

Spår 6 ”The Raven That Refused To Sing”: Plattan avslutas alltså med titellåten. Inleds med stråkar och piano och efterhand finstämd sång av Steven. Lite oväntat kommer så ett litet parti med modern röstförvrängare (’vocoder’) vilket låter spännande här. Men mest framträdande på denna låt är stråkarna (äkta vara) som ibland ligger tungt i bakgrunden men ibland också spelar huvudtemat som solist tillsammans med gitarr. Överhuvudtaget får jag starka associationer till tidiga Porcupine Tree men även till band som Radiohead och Sigur Ros. Mycket vackert är det i alla fall.

Man kan till slut konstatera att vi mellotron-nördar verkligen får full valuta för pengarna på denna platta. Mellotron-stråkar och körer används flitigt liksom de klassiska flöjttonerna. Men vad som är så häftigt är att Steven nu börjat växla mellan riktiga stråkar och mellotron-stråkar och ibland kör han rent av med båda samtidigt. Man kan också konstatera att trots det faktum att han har tillgång till Theo Travis på flöjt så kör han ändå massor med mellotronflöjt (lyssna på ”Luminol så förstår ni). Helt enkelt för att detta ljud är så speciellt. Ett annat exempel är när han plötsligt lägger in en mellotronstråke tillsammans med sången och flöjten i den lite Simon and Garfunkel-inspirerade partiet av ”The Watchmaker”. Trots det lite orena stråkljudet så är det så otroligt effektfullt.

Sammanfattningsvis kan man bara säga som Roy i TV-serien macken (till tanten som skulle köpa en video till sitt barnbarn): ”Den här rullen har allt!”. Det är bara att konstatera att Steven Wilson just nu sätter själva ribban för vad som är möjligt att göra inom dagens prog- och artrock. Det här är ett sanslöst bra album som definitivt kommer att kandidera för titeln som 2013 års bästa platta. Känns märkligt att konstatera detta redan nu men så är det. Det här blir svårslaget.

Betyg: 10/10