E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

 

 
 

 

 

Paul McCartney – New (Concorde/Universal)

 

1. "Save Us" Paul Epworth 2:39
2. "Alligator" Mark Ronson 3:27
3. "On My Way to Work" Giles Martin 3:43
4. "Queenie Eye" Epworth 3:47
5. "Early Days" Ethan Johns 4:07
6. "New" Ronson 2:56
7. "Appreciate" Martin 4:28
8. "Everybody Out There" Martin 3:21
9. "Hosanna" Johns 3:29
10. "I Can Bet" Martin 3:21
11. "Looking at Her" Martin 3:05
12. "Road" (includes "Scared" as a hidden track)

 

 

Enligt mitt tycke är Paul McCartneys senaste riktiga höjdarplatta den tjugo år gamla ”Off the Ground”. Jodå, nog har de senare albumen också varit fullt godkända och haft sina stora stunder (jag tänker främst på låtar som ”House of Wax” och ”Calico Skies”), men mycket av den där klassiska McCartney-magin som vi känner från ”Things We Said Today”, ”Mother Nature’s Son” eller ”The Back Seat of My Car” känns undansopad till förmån för en mer reguljär jordnärhet.

Superlegendarens nya album kommer därvidlag som en riktigt skön kalldusch, för även om det kanske inte är Beatlesklass, lägger sig ”New” bekvämt på topp-10 över de skivor McCartney har gjort efter att bandet splittrades 1970.

Den första mirakelingrediensen heter variation. Paul McCartney har alltid varit mångsidig, och ”New” är knappast något undantag. Redan starten med pådrivande pop (”Save Us”), sorgsnare rocktoner (”Alligator”) och den halvakustiska tillbakablicken ”On My Way To Work” bjuder på en dynamisk resa, och då är detta bara just början.

Ingrediens nummer två är idérikedomen. Då det gäller arrangemang står vi inte ”Sgt Pepper” fjärran. Ett avspänt stick här, ett passande körpostludium där. Just sådana här fiffigheter gör att även de inte fullt lika lyckade låtarna (däribland nämnda ”On My Way To Work”) ändå blir närapå lika njutbara som det mer blixtrande.

Tredje ingrediensen heter mod att låta samtida. Såklart dräller det av referenser till 60-, 70-, 80- och 90-tal, men den här 71-åringen vägrar bli gubbe. Med hjälp av fyra producenter (däribland Giles Martin, son till Beatlesproducenten George) baxar McCartney musiken ända fram till 2013.

Men den viktigaste ingrediensen heter såklart förnämligt låtskrivande. Den mässande piano- och mellotronpopen i ”Queenie Eye” är banne mig fullkomligt oemotståndlig. En modern McCartney-klassiker. ”Early Days” är härligt råsentimental, sjungen som den är med McCartneys idag något klenare ljustoner. ”New” är närmast ”Penny Lane”-parodisk, dock snarast knallande omvägen via Electric Light Orchestra. ”Everybody Out There” är en sorts ny ”Mrs. Vanderbilt” … och när man tror allt är slut, så kommer en av skivans bästa låtar som dold bonus. Det enda jag kan beklaga är väl att den gastkramande ”Struggle” bara ligger med som extralåt på den japanska utgåvan.

www.paulmccartney.com

 

8/10

Daniel Reichberg

 

 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna