Adrian Daleore: Lead vocals
Moritz Kunkel: Lead guitars
Thomas Moser: Rhythm guitars
Christian Eckstein: Bass
Gérald Marie: Keyboards
Konrad Gonschorek: Drums

Tyska Deafening Opera har genom nya plattan “Blueprint” kommit fram till andra utgåvan i karriären. Bandet bildades i München 2005 och släppte ett par år senare debutplattan ”Synesteria”-(2009). Bandet lirade enligt pressreleasen vid denna tidpunkt renodlad progmetal med tydliga referenser till de största och mest populära genretypiska banden. Enligt samma pressmeddelande har man sedan förra utgåvan tonat ner progmetalstuket, och bandet sägs istället ha närmat sig band som: Porcupine Tree och Riverside.

Deafening Opera och deras ”Blueprint” har snurrat ett antal varv i cd-spelaren sedan den ramlade ner i brevlådan, och jag blir inte riktigt klok på vad bandet vill ha fram genom sin musik. Det tekniska kunnandet får ganska godkänt, men det känns hela tiden som om något saknas, och trots riktigt många genomlyssningar vill plattan inte sätta sig. Bandet lirar som tidigare nämnts inte längre ren progmetal, utan hela anrättningen känns på något vis lite halvmesigt ”semi”-progressiv. Låtmaterialet är enligt min mening alltför ojämnt och ofta lite för intetsägande. Man blandar ganska så okej spår som: ”Her decay”, ”Blueprint” med andra spår som: ”Dripping hot chocolate” som nästan får mig att skämmas å deras vägnar. Visst finns det en och annan cool idé som hade kunnat utvecklats till något riktigt intressant, men som tyvärr slarvas bort på vägen. Det  är oftast de lugnare och mer finstämda partierna som känns mest givande, men flertalet låtar är alltför tillkrånglade och onödigt invecklade vilket bandet då inte reder ut. I dessa partier låter Deafening Opera inte bättre än ett andra eller tredje klassens Porcupine Tree eller Haken. Inte så värst roligt alltså. Sångaren Adrian Daleore har en röst som är helt ok, men han har tyvärr ett sångsätt som både känns konstlat, tillgjort och överpretentiöst. Detta ihop med det alldeles för ojämna låtmaterialet gör att ”Blueprint” inte går hem hos mig, och därmed knappast kommer att hamna bland favoritplattorna i min skivsamling.

4 / 10