Fatal Fusion - The Ancient Tale (Karisma Records)

1. City of Zerych
2. Halls of Amenti
3. The Divine Comedy
4. Tears I've Cried
5. The Ancient Tale

Norska Fatal Fusion släpper sitt första album på norska skivbolaget  Karisma – ett skivbolag som hyser ett flertal intressant band i den progressiva rockgenren (t ex Airbag och Nordagust). Bandet som bildades 2008 består av Audun Engebretsen (trummor), Erlend Engebretsen (keyboards), Knut Erik Grøntvedt (sång), Lasse Lie (bas) and Stig Selnes (gitarr).

Stilen på musiken skulle jag vilka nog säga är starkt inspirerad av klassisk 70-talsprog men även av lite tyngre tongångar från den här tiden. Alltså, det här kan tilltala typiska progfans (Camel, Genesis och Pink Floyd) men även hårdrocksfans (Deep Purple, Led Zeppelin). Det betyder att stilarna växlar rätt mycket på plattan och på slutet får vi även en rejäl dos släpig blues i progförklädnad (låt 4 ”Tears I’ve Cried”).

Skivan innehåller endast fem låtar men de är var och en riktigt långa (på klassiskt progmanér). Första låten ”City of Zerych” är drygt 18 minuter lång och berättar någon sorts historia som verkar vara en sorts mix av Sagan om Ringen, Harry Potter och Star Wars (!). Lite halvsegt och banalt kanske. Funkar sådär. Bäst blir det i mitten av låten när ”The Dark Lord” med förvrängd röst och sarkastiskt skratt ackompanjeras av sköna mellotronstråkar och en härlig basslinga. Men annars har jag lite svårt att ta till mig denna låt som närmast är lite överambitiös.

Låt nummer 2 däremot (”Halls of Amenti”) är plattans klart bästa spår. Riktigt bra ös och fantastiskt fina harmonier mellan de tunga mellotron- och orgeltonerna och gitarr/bas-gången. Blir alltid fascinerad av att höra lite hårdare rock med så mycket mellotron-komp (både körer och stråkar). Ibland funkar det otroligt bra, precis som det gör här.

Låt nummer 3 ”The Divine Comedy” påminner i flera partier om Camel och är bitvis riktigt fin. Men bäst tycker jag om avslutningen med den stämningsfulla kaskaden av orgel och mellotronkörer. Påminner inte så lite om ett av partierna på den tyska gruppen Grobschnitts fenomenala live-platta ”Solar Music Live” där keyboardisten Mist (Volker Kahrs) tilläts dominera ljudbilden. Mycket vackert.

På slutet kommer ännu en mastodontlåt på 18 minuter ( titellåten ”The Ancient Tale”) och här kan man i början ana influenser av lite skandinavisk folkmusik och det är inte utan att jag även förnimmer lite influenser av kollegorna Nordagust i vissa partier där mellotronstråkarna får stort utrymme. I mitten av låten ändrar den karaktär och vi får höra lite recitation till ackompanjemang av ursnygga pianoklanger. Efter detta hör vi sen plötsligt ett parti kusligt likt 90-talets Porcupine Tree (sångaren använder samma teknik som Steven Wilson att stänga in rösten i en låda!) och det följs i sin tur av ett jättevackert mellotronstråksolo (som hämtat från en tidig Genesis-platta). Riktigt vackert men – som ni märker – det känns som att man plockat väldigt mycket komponenter från sina förebilder.

Slutomdömet om denna platta var inte helt lätt att komma fram till. Det är naturligtvis härligt att återigen höra ett band som fortsätter i dessa gamla hjulspår men på något sett blev det nästan för mycket med alla olika associationer till 70-talsmusiken. Man frågar sig vad som egentligen är Fatal Fusions egna kännetecken och stil. Med så mycket ingredienser är det kanske svårt att koka ihop en alltigenom njutbar soppa (om ni förstår vad jag menar). Musikaliteten är det inget fel på. Särskilt spelet på alla dessa keyboards är ju en fröjd att höra. Men för mig är spelet bakom trummorna och samspelet mellan trummor och de andra instrumenten viktiga och här måste jag säga att det finns partier på plattan där detta inte funkar särskilt bra.  Men det är en detalj som säkert kan bli bättre.

Facebook -  Fatal Fusion

Slutbetyg: 7 av 10