5. The Escape Artist
6. Good Ol' Black Magic
7. Empire
8. The Surgeon and the Virgin
9. Beating Butterflies
10. Dead Eden

Borlänges Stonewall Noise Orchestra fortsätter att riffa på i gränslandet mellan ökenrock och den tunga rocken. Redan med debuten ”Vol.1” (2005) så fastnade jag för bandets förmåga att mixa Kyuss släpiga sväng med Monster Magnets hitkänsla. Det gillandet styrktes med uppföljaren ”Constants in an Ever Changing” (2008) som till och med började bjuda på Soundgarden-vibbar. Senaste, och tredje, given “Sweet Mississippi Deal” (2010) var dock en liten besvikelse även om den bjöd på några fina stunder. Det kändes inte riktigt som om bandet visste på vilket ben dom ville stå, eller så var det bara jag som var insnöad och ville ha det som debuten bjöd på. Hur som helst så är nya albumet ”Salvation” ett väldigt logiskt album om man följt bandets utvecklingskurva. Man känner igen sig i sjuttiotalsgroovet, soundet och att materialet spretar en aning. Jag gillar Fu Manchu-riffandet i ”New Age Inc.” och tunggunget i ”Good Ol' Black Magic” men jag känner inte igen bandet med de lite modernare metaltongångarna i ”The Escape Artist” eller tycker att Mustasch-tuggandet i ”Empire” passar bandet. Sistnämnda låt har dock en skön refräng och avslutande ”Dead Eden” har ett riktigt bra driv. Den glödande bluesen som hjälpte till att göra ”Black Cat Bone” från förra albumet till bandet hittills bästa låt finns kvar men inte alls i samma omfång tyvärr. Det hade nog hjälpt skivan en bra bit på traven skulle jag tro. Som ni märker så är Stonewall Noise Orchestra ett band som gillar att blanda och ge men ibland önskar jag att dom bestämde sig för vilket rockträsk dom skall fördjupa sig i. Oavsett så gillar jag ”Salvation” och jag tycker att det är ett stabilt, hårt, rockalbum som definitivt bör ge bandet lite nya fans. Vid första kontakten kan det kännas som en hård nöt att knäcka men ge det lite tid och du kanske har hittat ditt nya favoritband? Stonewall Noise Orchestra bör tilltala fans av så skilda akter som Fu Manchu, Mustasch, Soundgarden och Alter Bridge. Personligen ser jag redan nu fram emot nästa skiva för Stonewall Noise Orchestras musikaliska utvecklingen är spännande att följa.