4. Fly high 05:43

Cd 3:

1. World without end 33:15
2. Crazy Horses 04:48
3. Sing it high 09:09
4. King jesus 06:26

Om det finns någon sorts rättvisa i denna världen borde Neal Morse rankas som en av de absolut starkast lysande stjärnorna på den progressiva himlen. Hans musikaliska bidrag till denna genre har de senaste två decennierna hela tiden varit av så löjligt hög klass, att nåt annat enligt min mening hade varit otänkbart.  Oavsett vad han har tagit sig för genom åren med Spock´s Beard, Transatlantic eller solo har samtliga alster, hela tiden bidragit till denne musikers internationella storhet.

Morse har tagit för vana att dokumentera många av sina albumsläpp med en liveskiva från efterföljande turné, och så är fallet även denna gång. När plattan ”Momentum” släpptes förra året blev jag inte på minsta sätt överraskad över hur bra plattan var, utan förväntningarna var som vanligt högt ställda. Med sig på denna ypperliga platta hade Morse sina två trogna vapenbröder Mike Portnoy och Randy George, och det känns extra kul att dessa båda grymma musiker även finns med på detta nya livealster. Morse har sedan föregående turné bytt ut större delen av livebandet, och ersatt dessa med ett gäng unga musiker som han hittat på sina beryktade ”youtube-auditions”. Låtmaterialet på denna nya trippel-live-cd ”Momentum live” är just därför i huvudsak baserad på de bästa och mest intrikata låtarna från förut nämnda studioalster.

Första cd:n inleds med låtarna ”Momentum” och ”Weathering sky” och den kvalitetsmässiga ribban läggs direkt på en riktigt hög nivå. Bandet lirar hur bra som helst och känns rejält taggade, och framför dessa båda spår på ett ytterst högkvalitativt sätt. Men det är på det följande spåret ”Author of confusion” från ”One”-plattan som bandet verkligen börjar visa vad man går för!! Låten innehåller som alla Morse-konnäsörer vet, många, meckiga och intrikata detaljer, och sångarrangemangen är här av fantastiskt hög klass. Gamla Spock´s Beard-låten ”The distance to the sun” har dammats av efter en längre tid i träda, och framförs även den på ett grymt bra sätt. Första cd:n avslutas av ett längre medley från frälsningsplattan ”Testimony” och här kommer Morses fantastiska känsla för vackra melodier verkligen fram.

Andra cd:n startar även den med ett ”Momentum”-spår, nämligen genom den kluriga och ganska invecklade ”Thoughts part 5”. I den efterföljande ”The conflict” från ”Sola scriptura” känns det bandet presterar närmast magiskt, med ett samspel som är ett underverk av progressiv perfektion. Låten innehåller ett flertal riktigt bra soloprestationer från bland annat Adson Sobre (guitar) och Bill Hubauer (keyboards). Därpå kommer ett längre medley från ”Question mark”-plattan som även det håller samma extremt höga klass som föregående spår. Här visar samtliga i bandet prov på extremt skickliga instrumentala insatser och en musikalisk lekfullhet som är grymt underhållande. Samtidigt uppvisar man en känsla och inlevelse i de mer nedtonade och vackra partierna som är mästerlig. Avslutningsspåret ”Fly high” från ”Lifeline”-plattan bär på alla sätt de klassiska Morse-signum som så många fans älskar, med ett musikaliskt tema som är så vackert att gråten inte är långt borta

Tredje och sista cd:n inleds med mastodontlåten ”World without end” från ”Momentum”, och på detta spår känns det som om musik knappast kan framföras bättre än så här. Som ett skönt avbrott efter detta extremt bra ”progressive-monster” är det dags för lite rotation på bandet. Morse sätter sig bakom trummorna och Portnoy greppar mikrofonen i den gamla Osmonds-klassikern ”Crazy horses”. Portnoy, som länge drömt om att få fronta denna barndomsfavorit går lös ordentligt, och sällan har väl denna låt framförts på ett tyngre eller mer intrikat sätt. ”Sing it high” från ”Testimony”-plattan sprudlar av energi och musikalisk lekfullhet och här inser man hur extremt kul dessa fantastiska musiker har ihop på scenen. Man kan verkligen föreställa sig hur det måste ha känts för de som hade förmånen att befinna sig i publiken denna kväll. Deluxeutgåvan av ”Momentum live” innehåller förutom de tre cd:na, också hela giget på två dvd:er, så där finns ju möjlighet att få det hela även visuellt. Avslutande ”King jesus” hör väl inte till någon av de personliga favoriterna, men knyter ändå ihop den musikaliska säcken på ett bra sätt.

Då kan man ju faktiskt fråga sig om eftervärlden verkligen behöver ytterligare ett livealbum från Neal Morse?

Jag kan i alla fall bara konstatera att Morse med band har gjort det igen, det vill säga skapat ett musikaliskt närmast oumbärligt livedokument, där det mesta och bästa från en diger karriär finns representerat. Neal är kung!!

Neal Morse: Keyboards, guitars, vocals
Mike Portnoy: Drums
Randy George: Bass