8. Ocean of Light
9. Beyond the Cosmic Winds
10. Rising Soul
11. One Million Dreams
12. Call to the World
13. Outro

Jag tittar på omslaget till “The Universality” och konstaterat att detta måste vara power metal. Jag gör en internetsökning på bandnamnet Galderia och inser att nittionio procent av alla träffar hänvisar till sidor som är på tyska. Jag konstaterar än en gång att detta kan inte vara något annat än just power metal. Mycket riktigt så är det fartfylld och melodisk tysk power metal som bandet bjuder på när jag väl snurrat igång skivan. Dock är inte bandet tyskar utan fransmän vilket var en överraskning om än en ganska obetydlig sådan. Hur som helst så för Galderia mig tillbaka till nittiotalet då jag hårdpluggade band som Gamma Ray, Helloween och Freedom Call (det har hänt mycket med min musiksmak genom åren). Det är smattrande dubbelkaggar, bombastiska körer, glättiga refränger och supertralliga melodier i ett till synes aldrig sinande hurtigt flöde. Faktum är att jag idag borde se mitt maginnehåll ganska omgående när jag lyssnar på en sådan här skiva men detta är faktiskt ganska trevligt. För oss som tycker att Gamma Ray numera bara försöker kopiera Iron Maiden i överljudshastighet och saknar deras nittiotalsperiod så kan faktiskt Galderia vara ett litet, om än litet, substitut. Fast då får man nog gallra lite i låtmaterialet och skära ner speltiden för en del låtar är lite väl långa och några låtar är rent ut sagt fullständigt meningslösa. Hur som helst så är dessa fransmäns musik inte fulländad, det slutade power metal vara för länge sedan, men dom gör det faktisk ganska bra trots allt. Det är inget jag faller för men fans av genren borde definitivt kolla upp detta.

Hmm, vart var det nu som jag lade mina gamla Gamma Ray-plattor?

Betyg: 5/10