8. Running out of mind
9. Been ostracized
10. In the country

Stefan Olofsson: Vocals, keyboards, zither, guitar, bass, percussion
Mikael Sandström: Guitars, banjo, accordion, pedal steel
Peter Olofsson: Drums

Umeåbandet Dynamo Bliss bildades 2005 efter att flera i bandet hade lirat ihop i olika band/konstellationer. Bland annat i The Posers som körde Beatles-covers. Bandets första platta ”21st century junk” var en mycket väljudande och välkommen bekantskap, som med sin ganska softa crossover-prog verkligen tilltalade mig. Så här ett par år senare åker den på lika ofta i cd:n som i början, och för varje lyssning hittar jag fler kul infall och ny musikalisk variation. Det märktes när den släpptes att plattan var djupt förankrad i det Brittiska 60-tals soundet, med tydliga influenser från band som: 10cc, Electric Light Orchestra och framför allt Beatles. Man kunde också spåra tongångar från flera samtida Amerikanska band/artister som bland annat Beach Boys, vilket inte minst märktes i de många sköna harmonierna och den utmärkt framförda stämsången.

Nu är alltså Dynamo Bliss tillbaka med nya utgåvan ”Poplar music”, och här märker man direkt att soundet är lite annorlunda än på första utgåvan. Även om referenserna till det gyllene 60-talet är lika tydliga denna gång känns arrangemangen överlag betydligt mer enkla och återhållsamma. Plattan känns också lugnare i sin framtoning, och inte fullt så experimentell när det gäller användandet av olika ljudeffekter och dylikt. Precis som på ”21st century junk” bygger Dynamo Bliss fortfarande sin musik på riktigt bra, varierade och bärande melodier. Arrangemangen är som sagt lite mer sparsmakade denna gång, men bygger mycket på snygga sångharmonier i stämmor. Denna gång står Stefan Olofsson helt för de vokala insatserna, och det gör han på ett riktigt bra sätt. Känner ändå att jag ibland saknar Mikael Sandströms stämma, som tillförde ytterligare större variation och dynamik på förra plattan.

En annan ganska tydlig detalj är att plattan känns betydligt mer keyboardbaserad denna gång, vilket kanske inte gör så mycket då Stefan Olofsson är en mycket bra instrumentalist. Känner ändå att det denna gång något nedtonade gitarrspelet gör att ljudbilden blir lite platt och endimensionell, vilket blir lite synd på de många gånger riktigt bra låtarna. Visst lirar Mikael Sandström riktigt snyggt och läckert på många spår, men helheten känns ibland tyvärr lite väl oförarglig och tam.

Totalt sett innehåller ”Poplar music” ett gäng riktigt härligt 60-talsdoftande låtar, med låtstrukturer och sound som blir en skön mix av Beatles samt andra tidstypiska band. Sångarrangemangen är helt strålande, och hela plattan mycket välarrangerad om än ganska så musikaliskt sparsmakad. Saknar lite mer ”glöd” och intensitet i vissa spår då Dynamo Bliss nya alster iband känns lite för soft.

6 / 10