6 Above And Beyond
7 Blood From A Stone
8 Uncommon Man
9 Aprés Vous
10 All The Time In The World
11 Vincent Price

Det som är extra intressant med denna skiva är att den är producerad av den ubermusikaliske Bob Ezrin. Han är känd för att fläska på ordentligt på sina produktioner med massa roliga ljudtillägg och liknande. Här har han dock låtit instrumenten tala för sig själva. Som alla vet består Deep Purple av en kvintett fantastiska musiker och det är just det denna skiva vill belysa. Skivan som är tillägnad Jon Lord förvaltar hans arv väl i och med den nästan lika legendariske Don Aireys insatser.

Skivan öppnar stillsamt med ”A simple song” vilken kommer loss efter ett par minuter och hammondorgien är igång. Ingen klassisk låt men en stark mellanlåt kan vi säga. Därefter följer den gråare ”Weirdistan” som är en lite knepigare låt innehållande ett galet keyboardsolo i bästa Emerson-stil.

Den mer symfoniska ”Out of hand” är tung Deep Purple-gung. Tredje låten in på skivan så slås jag av hur återhållsamt Ian sjunger men plötsligt brister han ut och tar i lite grann. Starkaste låten hittills! Snyggt gitarrsolo av Steve Morse också. Därefter följer singelspåret ”Hell to pay” som är en rockrökare av klassiskt purple-snitt. Här får Don Airey glänsa lite igen. ”Bodyline” inleds med ett svängigt trumbeat och ett Joe Perry-aktigt riff och hade inte orgeln dykt upp så kunde det varit en Aerosmith-låt. Coolt!

Tyngre blir det i ”Above and beyond” som är en skön avslappnad låt. Därefter blir det lite jazzigt och rökigt i ”Blood from a stone”. Inte så dumt!

”Uncommon man” är ett riktigt epos och är både symfonisk och progressiv. Det progressiva fortsätter i ”Aprés vous”. Mycket skönt break efter två och en halv minut. I like! Den härligt småsvängiga ”All the time in the world” är också hämtad från första singeln. Skön låt!

I ”Vincent Price” plockas spökorgeln fram och det blir nästan lite Army of Lovers-känsla emellanåt. Lite over the top med andra ord. Svagt spår. Extraspåret ”It´ll be me” är en boogielåt som platsar in på vilken rockabillysamling som helst. Kul!

Sammanfattningsvis en lite annorlunda Deep Purple-skiva och samtidigt inte. Deras patenterade sound känns igen. Det som känns lite annorlunda är att den är ganska återhållsam samtidigt som den är otroligt fokuserad på det musikaliska. Även om låtarna kanske inte kan tyckas vara så starka så finns det flera spår som växer sig fram här. Förutom singelspåren som är helt godkända finns även ”Out of hand” och ”Uncommon man” samt ”Aprés vous” som biter sig fast. Dessa låtar tillsammans med de mer klassiska Purple-låtarna ger en skön mix live kan jag tänka mig. Därmed tycker jag att denna platta absolut fyller ett tomrum i den gedigna Deep Purple-katalogen. Bra jobbat pöjkar!

7 / 10