3. Sunset Hypnos
4. Fuschia
5. Oak Machine
6. Thirteen
7. Beneath A Woodland Moon
8. Portrait

Det här är ett nytt skivsläpp från ett band med medverkan av en av Anathema-bröderna Cavanagh (Daniel). Bandet bildades av Daniel tillsammans med Sean Jude och Kevin Murphy redan 2003. På nya plattan deltar även Anathema-trummisen Daniel Cardosa. Bandet spelar en lågmäld, mestadels akustisk musik fylld av poesi och känslosam sång. Ibland har musiken till och med karakteriserats som ”natur-mystisk”.

Den nya plattan följer i tidigare spår och nästan varje låt bygger på diverse akustiska gitarr-partier, oftast rent akustiskt i början på låtarna och sedan efterhand med pålägg av trummor, sång, lite elgitarrer och keyboards. Det finns gott om Anathema-vibbar men jag måste ändå säga att stilen genomgående är väldigt annorlunda än det vi normalt känner från Anathema.

Skivan innehåller åtta spår av lite olika längd. Det långa inledningsspåret (8 minuter) ”Bethlehem” är som namnet antyder ett religiöst influerat stycke med flera olika partier. Snyggt och välarrangerat med mycket harmonier. Men jag har svårt att riktigt ryckas med. Detsamma gäller de flesta övriga låtarna på plattan. Mycket fina partier med akustisk gitarr (speciellt låten ”Fuchsia” – tidvis bedövande vackert) men utöver det svårt att finna engagerande melodier och rytmer. Låten ”Oak machine” sticker dock ut lite grann med fin stämsång som för tankarna till gamla 60-tals band som Everly Brothers. Det här är också den enda låten där lite hårdare gitarrpartier får chansen.

Favoritlåten på plattan är annars den tio minuter långa avslutningslåten ”Portrait” som visar bandet från deras allra bästa sida med mycket snygga akustiska gitarrharmonier tillsammans med varsamt pålagda trummor och keyboards. Fin sång i kanon som påminner lite om kyrkklockors klang. Understryker återigen det lite religiöst (kristet) färgade stämningsläget på plattan.

Jag hade vissa problem att till slut bestämma mig för vad jag egentligen tycker om denna platta. Det är onekligen mycket vacker och stämningsfull musik som serveras men jag kan känna att man faktiskt får en överdos i akustiska harmonier. Jag saknar riktigt bra melodier, lite mer komplicerande arrangemang och, framförallt, lite mera rytm! Det här var inte en platta som växte med tiden man spelade den utan det var nästan tvärtom, d v s intresset svalnade efterhand. Inbitna Anathema-fans (och ni som gillar akustisk gitarr) kan säkert få god behållning av plattan men jag undrar om den är stark nog för att dra nya fans.