7. Finally fair and balanced
8. Center of the sun
9. California gold
10. Ninteen eighty-one

Daniel Andersson: Vocals, guitars
Stefan Olofsson: Keyboards, synth bass

Uppföljaren till 2010 års absolut bästa platta alla kategorier är här! Efter den makalöst bra debutplattan ”State Cows” har det tagit bandet State Cows tre år för att få fram nya plattan ”The second one”. En bidragande orsak till detta kan säkert bero på att keyboardisten Stefan Olofsson de senaste månaderna har släppt inte mindre än två plattor, ”Poplar music” och ”Day and night” med sitt andra band Dynamo Bliss. En annan orsak kan nog också vara att få ihop de ytterst meriterade gästartister som lirar på plattan. Precis som på förra utgåvan medverkar utöver bandet själva, några av de mest tongivande musikerna inom aor / westcoast / L A-studiomaffian så som: Bill Champlin, Michael Landau, Jay Graydon, Peter Friestedt, Ian Bairnson mfl.

Det är självklart extremt svårt att följa upp en så fantastisk platta som ”State Cows”, och kraven på att prestera lika bra kan lika gärna ge prestationskrav / skrivkramp av gigantiska mått. De två musikerna Daniel Andersson och Stefen Olofsson har ändå lyckats ruskigt bra med uppgiften och har åstadkommit ett alster som känns mycket positivt och välljudande. De elva spåren på ”The second one” är alla riktigt sköna spår inom westcoast-genren, och innefattar alla de karaktäristiska element som förväntas. Precis som på föregångaren känner man igen sig i det flesta spår, och hittar influenser från band som: Airplay, Steely Dan, Toto, Chicago, vilket höjer kvalitetsribban ytterligare. Här finns de riktigt bra och medryckande melodierna där samtliga spår känns angelägna, även om ett par favoriter ”This time”, ”Hard goodbye och ”I got myself together” direkt utkristalliserar sig. Daniel Andersson har en fantastisk röst, och i kombination med två kanonbra backupsångare och riktigt snygga sångarrangemang är succén given. Stefan Olofssons keyboardspel är som vanligt mycket välspelat och väldigt bra anpassat till vad varje låt kräver, oavsett om det gäller coola synthbasar eller sköna Fender Rhoades ackord. När det gäller gästartisternas medverkan presterar alla riktigt bra, fast Ian Bairnsons (ex. Alan Parsons Project) gitarrsolo på ”I got myself together” är ändå höjdpunkten bland dessa.

Herrar Andersson / Olofsson har skrivit, arrangerat, mixat och producerat ”The second one” helt på egen hand, och detta har resulterat i ett mycket välljudande slutresultat. Det som ändå skiljer ”The second one” åt från föregångaren är att låtmaterialet totalt sett känns något lite svagare, och detta gör att plattan inte riktigt når upp till samma extremt höga nivå som på förra utgåvan. Trots detta är ”The second one” en platta som växer med tiden, och som definitivt borde finnas i varje westcoastälskares skivsamling.

7,5 / 10