6. Brightest Sight
7. On the Hour
8. Skyscraper
9. Midnight Glow
10. Beyond
11. Adagio

Detta, mitt första, möte med Brooklyn-baserade bandet Naam var en märklig upplevelse. En mängd korta, och skumma, spår gjorde att det var svårt att få en helhetsbild av albumet ”Vow” men det tog sig efter ett gäng lyssningar. Det är i en mörk aura som bandet lindar in sin musikaliska korsning av spacerock, psychrock och ökenrock. Tankarna förs till Pink Floyds sextiotal, Hawkwinds släpigare stunder och The Doors virvlande orgel. Fans av till exempel Black Mountain, The Black Angels eller Astra borde kunna hitta något att uppskatta med ”Vow”. De spår som går att klassa som regelrätta låtar är nämligen inte alls så dumma. Titelspårets slöa stoner-gungande är riktigt skönt och för tankarna till sjuttiotalets spacerock medan orgeln i den mer tempostarka ”Pardoned Pleasure” skapar en lite ockult karnevalkänsla. Bästa spåret får bli ”On the Hour” som med tunggung, en klistrig The Doors-orgelmelodi och en grym refräng sätter sig i skallen direkt. Sen har vi ”Midnight Glow” och ”Beyond” som även de är klart uppskattade hos mig men de saknar stabila refränger och bärande melodier för att det skall bli några högre poäng. I mitt tycke så hade det varit bättre att ta de längre spåren och släppt de som en EP istället för alla de korta spåren förvillar bara. Jag kan tänka mig att bandet mer är ute efter att skapa en snygg och mörk psykedelisk atmosfär än ett album där låtarna staplas på hög. Och det har de lyckas med. Personligen har jag svårt för syntarna som skapar en känsla av elektronika samt det faktum att det är för lite riktiga låtar. Men Naam visar prov på upptäckarglädje och en vilja att gå sin egen väg, synd bara att det är en oerhört svårorienterad väg.

Betyg: 5/10