E-Mail

info@artrock.se

 

Intervju

 

ArtRock MySpace

 

 

 

  Jorn Lande of Jorn Interview September 25th 2010,

Brew House, Gothenburg, Sweden

 


 

HIGHLIGHTS 2009/2010?


Det är väl inte rätt att kalla det som hände i somras med Heaven & Hell konserten i London för en höjdpunkt eftersom det var av en trist anledning i och med Ronnie James Dio`s bortgång men samtidigt en väldigt stor upplevelse. Speciellt att det blev många reaktioner efter det att jag skrivit låten "Song For Ronnie James". Vissa tyckte det var bra medans andra tyckte det var fel att släppa låten. Spelningen var ett stort erkännande för mig själv och det betyder väldigt mycket att få höra det ifrån Black Sabbath/Heaven & Hell grabbarna själva. Nu kände jag ”Yes” jag gjorde rätt att ge ut låten, det gjorde mig ändå väldigt ont att vissa människor tyckte det var att ta fördel av Ronnie's död vilket absolut inte var min mening.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Artrock.se Sweden Rock 2010.

 

RONNIE JAMES DIO


Jag har varit ett fan sedan min ungdom av Rainbow, Black Sabbath och Dio så min avsikt var väldigt äkta. "Dio" plattan var också något jag hade tänkt på att göra i en längre period. Låten "Song For Ronnie James" höll jag på med ett bra tag utan att den hade blivit färdig och när jag hörde att han hade blivit dålig och man inte visste hur det skulle gå så ville jag få den klar så att Ronnie James skulle kunna få höra den. Tyvärr hann han inte vilket jag är väldigt ledsen för.

Det var stort för mig för när timingen för "Dio" plattan och låten "Song For Ronnie James" blev så fel eller omdiskuterad och jag kort därefter fick ett telefonsamtal ifrån Tony Iommi att medverka i hyllningskonserten, kändes här att jag blev på något sett inkluderad i familjen. Detta var inget man hade räknat med och självklart var det en stor ära att bli tillfrågad att göra en sådan här sak.
Trodde faktiskt inte detta skulle hända eftersom det var många artister vilka gärna prövade att utnyttja situationen i och med Ronnie James bortgång som exempelvis sälja programblad från begravningen och andra oäkta varor inklusive hyllningsplattor för egen vinnings skull. Jag tänkte bara o nej nu befinner jag mig mitt i smeten av skaran som tar fördel av situationen fast avsikten var att vara ärlig att erkänna min hyllnig till min inspirationskälla

Många vill inte visa varifrån de hämtar sin inspiration för då är man tydligen bara en kopia och det är viktigt för mig att bryta den trenden och verkligen erkänner de som gjort något bra, stort samt varit unika och fått fram sina budskap med sin personlighet.

Jag blir väldigt trött på folk som ger sig på artister/band vilka spelar den musik som de är uppväxta med bara för de kanske blivit till åren och fortsätter att leverera den musik de står för istället för att ge sig in i någon ny trend bara för att sälja. Hårdrocken som t.ex. vi spelar i Jorn är baserad på 70-talets rock är tidlös och kommer alltid att finnas. De främsta är fortfarande de bästa för dessa följer inga trender utan sin passion, känsla, kraft och sitt hjärta. De så kallade originalen har hämtat sin inspiration ifrån tidigare inspirationskällor och det är så man får god kvalitet. Som jag brukar säga - Varför ska man inte måla sitt hus rött bara för att grannen har målat sitt rött när man ändå vet att det blir jättebra.

Foto: Andy Flash Brew House 2010.

SPIRIT BLACK


Spirit Black plattan var en annan stor höjdpunkt med responsen den fick och var också ett sådant banbrytande album för bandet. The Duke och Lonely Are The Brave blev ganska kritikerrosade men Spirit Black hade ingen kommersiell agenda utan bara kom ut och fick sig ett klassiskt
”statement” att jo klassisk tung hårdrock finns fortfarande och att inte bara de äldsta banden håller på med genren utan det kommer även nya som för stafettpinnen vidare. Jag tycker att Spirit Black har mycket av den klassiska hårdrocken från 70-talet i sig med lite modernt ”touch” samt några mörkare sidor. Inte så många långa låtar med instrumentala partier utan mer ”straight to the point”. Det ska vara rakt och ”in your face”. Vi har ett ben i 60/70-talet och ett i det mer moderna. Albumet har gjort mycket för bandet och satt standarden för framtida Jorn.


LIVSFILOSOFI


Det är lite av min filosofi att när jag nu är såpass gammal får jag heller inte något gratis. Jag har haft en bra uppväxt och en familj som stöttat mig genom alla år vilket gör att jag tror på tesen uppfyll drömmen. Haft en relativt bra hälsa uppfödd i Norge så man har egentligen inget att klaga på. Hade egentligen inget att bevisa eller förlora utan ville göra något kraftfullt, äkta och inte följa någon trend så jag tänkte vad betyder mycket för mig.
Exempelvis när jag var osäker på 80-talet och alla ville dra mig hit och dit och sa Jorn du har talang och du kan nå långt bl.a. bl.a och de ”lärde” sa gör inte så utan gör detta istället.
Kör inte på med “the 70's old fashion stuff...those days is over”. På 90-talet och grungen var populär blev det samma sak. Många av mina kompisar hängde på trender. De var nu rock`n roll, klippte sig kort och försökte anpassa sig till tiden och trenderna. Inget fel på det men det var inte rätt för mej.
Det som egentligen hände var att när allt kändes svårt och inte så enkelt som att hålla på med klassisk hårdrock såg jag hela tiden Ronnie James Dio framför mig. Och han blev ju bara äldre och äldre men sålde sig aldrig utan körde på med det han trodde på och var dessutom väldigt mänsklig och det är viktigt idag. Dio stod där som en mentor, en symbol för att du kan göra det du tror på så länge du lever och det finns mänskligt kraft, själ bakom budskapet. Och det är något jag vill föra över till andra människor så gott jag kan.

Känslan jag hade när jag var ung måste finnas där även idag när jag skriver annars blir det inget inspelat. Energi ifrån min ungdom ger mig kraft och passion till att göra det jag vill åstadkomma och den dagen jag inte har den kvar då har jag inget i musikbranschen att göra.
Det var energin som introducerade mig in i musiken och det var samma energi som gjorde att jag hade lust att leva ut drömmen att bli sångare. Ronnie var med från början när jag var 5-10 år och var tillika stenhård och helt rätt. Det finns människor där ute med samma passion som oss och de är många. Man måste fortsätta söka vägar att finna dessa men det kan ta tid fast samtidigt så känns det att man gör något som är rätt.
Följ din vision och din dröm utan att påverkas för mycket av annat som kommersiella eller politiska ting. Tror att man då blir en bättre och lyckligare människa, bättre person för sin familj och för sina vänner, man ger en positiv energi och det är viktigt.
Och där är Ronnie James en av mina förebilder för han var väldigt mänsklig.

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Andy Flash Brew House 2010.

INSPIRATION


Det var inte bara Ronnie som var den stora inspirationskällan i min ungdom utan även många andra med vilka jag också på senare år fått äran att jobba med som exempelvis Glenn Hughes & Joe Lynn Turner. Men med all respekt till övriga så var det trots allt Ronnie som mer kom fram med solid rock och gjorde sin grej.

Det var inte alltid det blev succé och stora arenor utan det gick lite upp och ner men han körde alltid sitt race hela vägen. En av fördelarna Dio hade var att han kom ifrån en revolutionerande tid inom hårdrocken på 70-talet med otroligt duktiga musiker och fantastiska band. 70-talet var en underbar tid för hårdrocken. Jag kommer ihåg när farsan hade köpt The Sweet singeln ”Ballroom Blitz” 1973 och den spelade jag varje morgon klockan fem å försökte göra pannkakor med resultatet vetemjöl över hela köksgolvet J.

Den känslan fortsatte med andra band och album som Rainbow's Rising och Long Live Rock N Roll mm. Nu är det för mycket teknik i inspelningar och en hel del av den mänskliga delen har försvunnit på många håll. Dagens teknik är bra men den måste användas lagom dos. En svår balans för många är att behålla det mänskliga inom produktionen även när man använder den senaste tekniken.

 

TEXTER


Reflektioner av mitt eget liv och tankar om framtiden. Jag är ingen sådan som skriver om min motorcykel eller bil utan det blir globala tankar och bilder som beskriver känslan.
Symboliken bör vara något starkt och nära mig, alla måste kunna känna igen sig och få texten att bli personliga för den enskilde. Jag vill ha ett starkt positivt och starkt budskap.

Foto: Andy Flash Brew House 2010.


SETLISTS


Ibland så tänker jag mycket på när man skriver låtarna och sedan spelar in dessa att vissa kommer att funka kanonbra live men sedan efter ett par gig så märker man att så är inte fallet. Låtarna man trodde var mer en bonus blir live - favoriter. Setlistan i början av turné ser ofta väldigt olik ut den man har i slutet för att man har prövat sig fram genom många spelningar. Jag tycker lite grann att vi har ett lyx problem med att välja setlista eftersom vi har mer än 1-2 låtar ifrån varje Jorn-platta som skulle platsa i setet, jo jag känner t.o.m. att 70 % av varje album är bra nog att bli spelade live.

Många frågar efter låtar som "End Of Time" från The Duke och andra från ”Out To Every Nation” plattan, även vissa ballader osv.  men vi tycker att dessa kanske inte passar in i setet just nu. Inget fel med låtarna i sig men med Spirit Black formeln som vi byggt setet runt så känns de fel och vi kan ju inte spela 30-40 låtar live.

Som nu när vi började spela Rock N Roll Angel ifrån Sprit Black så blev många glada men samtidigt tog vi bort Lonely Are The Brave från densamma, då blev en del fundersamma och tyckte att den var den bästa Jorn låten. Det är inte lätt att göra alla nöjda alltid, men som sagt det är ett lyx problem vi tycker att vi har. En av favoriterna att lira live är definitivt "War Of The Worlds", också en av de låtarna som blir stor live och publiken går i gång på.

 

JORN


Jag vill etablera namnet Jorn i större sammanhang och få folk att länka samman mig och min röst med bandet Jorn, detta är en stor prioritering. Många känner till mig genom andra konstellationer som Masterplan och Avantasia mm men jag vill att folk ska tänka på Jorn först och främst när de tänker på mig. Jag tror det blir lättare att jobba vidare när man har ett mer känt varumärke och vi har kommit en bra bit på vägen nu. Under många år har jag varit med i mängder av olika band och projekt, fördelen är att man kan vara aktiv och har kunnat leva på musiken. Även att man fått tid till att hitta sig själv och vem och var jag vill vara idag.

 

MASTERPLAN


Vi har gjort plattan Time To Be King och nu även en video på titelspåret men som det verkar just nu iallafall så kommer det inte att bli någon turné.  Plattan har fått fin kritik men den har inte gjort så bra ifrån sig som många hade väntat sig.
De gamla Masterplan fansen är tillbaka men det ska till mer för att det skall bli live spelningar som just nu är fallet.


SWEDEN ROCK FESTIVAL 2010


Vi håller på med en live platta ifrån den spelningen och förhoppningsvis även en dvd. Vi har inte kollat bilden därifrån än men ljudet funkar bra. Så det kommer en live cd och om bilden håller bra kvalitet så blir det även en Jorn live dvd som kommer ut 2011. Det blir en tidsriktig Jorn-dokument som är baserad på de 3 senaste Jorn albumen The Duke, Lonely Are The Brave och Spirit Black.

Foto: Andy Flash Brew House 2010.

FRAMTIDEN


Den tunga hårdrocken har en framtid och kommer alltid att finnas kvar tillika vara modern i vår bubbla och bubblan har blivit större och större igen sedan 90-talet.
Flera rockklubbar startas. Folk vill ha ”the real deal” igen och vill uppleva musik live och få en personlig upplevelse. Att få vara med att bidra till något positivt inom musiken är viktigt för mig och det kommer jag att fortsätta med. Desto äldre man blir ju mer vill man ut och lira.
Vi har inte påbörjat nästa Jorn album än men det kommer fram lite idéer här och där när man reser på turné. I januari/februari de mer mörka månaderna när inspirationen är som bäst brukar det dyka upp fler låtar.

 

www.jornlande.com

 


Interview by Andy Flash 25/9-2010