E-Mail

info@artrock.se

 

Intervju

 

ArtRock MySpace

 

 

 

Henrik Båth - DARKWATER

av: Conny Myrberg


 

Studio Fredman antogs att mixa/mastra nya plattan, hur kom det sig att ni
valde just denna studio?


Vi har alltid tyckt att deras mixar låter väldigt bra, och tänkte att
deras sound skulle passa plattan perfekt. Sedan hade vi även möjligheten
ekonomiskt denna gången att kunna gå till någon som är mycket välkänd och
har ett mycket gott rykte inom hårdrocken. Och vi är otroligt nöjda med
soundet på skivan.



2008 fick vår ”egna” festival Slottsskogen Goes Progressive den äran att
ha er som gäst, finns det några speciella minnen eller anekdoter som ni
vill förmedla om detta tillfälle?


Ja just det. Det var en mycket trevlig festival och ett ställe vi länge
velat spela på, och det vore helt klart en ära att få medverka på
festivalen igen! Det jag faktiskt minns bäst från spelningen är att Magnus
var jätteförkyld och hade hög feber. Varje gång jag kollade åt hans håll
undrade jag när han skulle trilla ihop, haha.



Er nya basist Simon Andersson som bl.a. varit medlem i Pain of Salvation,
hur kom ni i kontakt med denna eminenta bas-guro?


Det var faktiskt så att det var eran egen Staffan Vässmar som föreslog
Simon. Jag pratade med Staffan ett tag efter att vi gått isär med Karl och
undrade om inte han visste någon basist som kunde passa oss, det är ju
inte helt enkelt att hitta duktiga basister som inte redan är upptagna,
och då tyckte han att jag skulle ta kontakt med Simon och på den vägen är
det. Så ett stort tack till Staffan!



Ni rekryterade Simon vad jag förstår till bandet ett tag efter att
inspelningen påbörjats på nya, spelade han på alla låtar eller sköttes
basen i början av någon annan?


Nja, Simon fick vi nog med innan inspelningen började, däremot var allt
material färdigskrivet, så där kunde han inte lägga sig i så mycket. Men
visst lägger Simon all bas på plattan.



Er gitarrist Markus Sigfridsson släpper nu egna projektet 7- days och så
har ni bandet HARMONY är det något som prioriteras framför de andra?
Beskriv gärna även de musikaliska skillnaderna eller inriktningarna
grupperna emellan.


Det är Darkwater vi prioriterar, vi har kommit fram till att det är
väldigt svårt att ha flera satsande band igång samtidigt, och Darkwater är
egentligen det enda band vi har. 7-days är ju som du sa Markus egna
projekt där han får utlopp för sina lite mer symfoniska sidor inom
hårdrocken, Harmony är faktiskt också det ett projekt som Markus och
Tobias håller i, och där jag och Magnus egentligen bara har varit inhyrda
för skivinspelning och liveframträdanden. Där är det lite mer vanlig
melodisk hårdrock som gäller och eftersom Markus och Tobias har en kristen
tro har det även färgat texterna i Harmony. Men som sagt, det band vi nu
kör fullt ut är Darkwater och det kommer alltid vara det band jag
prioriterar högst.



Enligt mitt tycke var gruppen Shadrane en lyckad satsning där bl.a. du och
Göran Edman gästade som vokalister. Hur kom det sig att du blev inblandad
i denna konstellation?


Jag och Vivien Lalu, som höll i projektet, jobbade tillsammans lite
tidigare med en amerikansk gitarrist vi namn Bobby Ferrara. Han höll på
med sitt soloprojekt och ville ha mig på sång och Vivien som producent och
keyboardist. Vi hann spela in ett antal låtar innan Bobby helt plötsligt
och mycket tragiskt dog i en hjärtattack. Vi har fortfarande kontakt med
hans fru och vi försöker få klart skivan och ge ut den i USA till Bobbys
ära.



Stundtals kan man höra en del Göran Edman vibbar i det vokala på era
plattor, vem är egentligen din inspirationskälla sångmässigt?


Det var ju roligt att höra, Göran har ju absolut varit en inspiration för
mig när jag började sjunga för många år sedan, framför allt under hans tid
med Yngwie. Jag har alltid fallit för och inspirerats av väldigt duktiga
sångare inom hårdrocken som tex David Coverdale, Russel Allen och Miljenko
Matijevic. Men även sångare inom andra stilar typ Richard Marx, Michael
Bublé och Michael Jackson har påverkat mig.



Nya videon Breathe som också tillhör mina favoritspår, förtälj oss gärna
något om inspelningen.


Vi spelade in videon uppe i Stockholm där produktionsbolaget Radionika
håller till. Det är för övrigt gitarristen från Carnal Forge, Dino
Medanhodzic som producerat videon. Vi höll till längst upp i en stor
utrymd kontorsbyggnad, och det var fruktansvärt varmt. Det tog bara några
få sekunder från att vi började spela in till att vi alla var helt
genomsvettiga. Det är nog faktiskt första gången jag har lyckats svetta
igenom en skjorta och en kraftig rock… just det, den borde kanske tvättas,
haha.



Svensk progressive metal verkar stå högt i kurs bland media, trots detta
verkar de flesta ha svårt att klara sig ekonomiskt, hur får ni det att gå
ihop i dessa nedladdningstider?


Ja det är ju så att hade jag hållit på med detta för att tjäna pengar, så
har jag valt helt fel genre. Man får försöka få in pengar där det går,
några kronor ramlar väl in för skivförsäljning men det blir väl egentligen
mest vid försäljning av merchandise när man är ute och spelar. Men som
sagt, vi gör ju detta för att det är skoj, jag skulle inte klara mig utan
det. Man får vara glad om det går ihop och blir lite över, det lägger vi
gärna på att trycka upp lite mer merch eller för att kunna göra en ännu
bättre platta nästa gång.



Nästan alla promotar sina nya släpp via sk. iPool-sidor där recensenterna
kan ladda hem de nya plattorna. Detta har naturligtvis en klar ekonomisk
fördel fast på bekostnad av ljudkvalitén, hur ställer sig ni till denna
faktor med risk att skivorna får ett sämre omdöme?


Jag är faktiskt inte speciellt insatt i detta, men visst jag vet att det
inte skickas ut promos som tidigare. Om det är så att ljudkvalitén är
mycket sämre så är det ju klart att det är en nackdel, framför allt inom
vår genre där ljudproduktionen är viktig. Samtidigt är alla som recenserar
medvetna om detta och kanske då inte lägger lika stor vikt vid ljudet i
recensionen. Och som jag förstått det är det ju också en mindre chans att
skivan sprids över nätet innan den är släppt vilket naturligtvis är en
klar fördel. Så jag tror säkert det är en bra grej.



Why I Bleed är ett typiskt tungt Darkwater alster enligt min åsikt, vad
vill du framhäva för våra läsare vilket är Darkwaters signum?


Jag tror man skulle kunna säga att det är starka melodier över mörk och
ganska tung musik med keyboards som tillför en känsla i musiken.



Vår skribent Staffan Vässmar gav nya plattan Where stories end 8/10 som
också jag står bakom, hur är mottaget bland press?


Mottagandet har varit extremt bra faktiskt. Vi har ju helt ärligt varit
lite spända eftersom första skivan fick så väldigt bra recensioner. Så det
känns väldigt skönt nu när vi ser att även denna uppskattas av folk, och
även om skivorna skiljer sig en hel del från varandra verkar det som att
recensenterna ser det som en självklar utveckling från första vilket
naturligtvis är roligt.



Möjligen en hypotetisk fråga men en önskedröm från både Staffan och mig
skulle vara en festival/minifestival med endast progressive metal gärna
från grupper i norden, vad tror du om en sådan satsning?


Jag tror det hade blivit en fantastisk tillställning, och det hade säkert
dragit mycket folk. Det finns ju en hel del väldigt bra band inom genren
här i norden, det är ju något som är välkänt i resten av världen att vi
har väldigt många bra metalband.



Ännu en av mina favoriter på nya albumets är Into the Cold, är det ett
medvetet val att lägga som jag tycker tre starka spår i början?


Nej det är det nog inte, vi valde den ordning som vi tyckte funkade bäst
att lyssna igenom hela plattan på. Vi gick mest på tempon och övergångarna
mellan låtarna, att det lät bra och naturligt. Och sen att vi hade ett bra
öppningsspår och en passande slutlåt vilket jag tycker är viktigt.



Och naturligtvis kommer också frågan har du några låtar som du vill
framhäva på Where stories end?

Jag har naturligtvis mina små favoriter, Queen of the night, In the blink
of an eye och Without a sound är några som jag gillar lite extra, men allt
är ju så subjektivt så det är svårt att framhäva några låtar egentligen.
Den låt som de flesta har haft med som en av favoriterna i sina
recensioner är Why I bleed, så det är kanske en låt som tilltalar de
flesta.



När får vi se er nästa gång på de svenska vägarna?

Snart hoppas jag. Vi vill väldigt gärna ut och spela, och med tanke på att
vi inte var ute så jättemycket efter förra plattan vore det skoj att komma
ut ordentligt.



Slutligen en sista undran om de framtida planerna för Darkwater?

För tillfället är väl planerna att komma ut så mycket som möjligt och
spela och sen är väl tanken att börja spåna på nästa platta. Vi vill inte
att det går tre år till nästa också.



Många tack för din tid och lycka till med alla era framtida musikaliska
projekt.


Tack!



Conny Myrberg (ArtRock.se) som tänker köpa nya plattan med hög kvalitet
och tillhörande booklet (tillika vi nördar som fortfarande vill ha den
äkta varan).


 Henrik Båth / Darkwater (Foto: Lars Ardarve)
 

www.myspace.com/darkwaterofficial

www.darkwater.se