Clutch

Metaltown, Göteborg Galopp, Blood Stage – 4/7-2013

Text: Ulf Classon

Bild: Conny Myrberg

Mörkret har lagt sig över Metaltown och galoppbanan men det är ändå en bister grå kyla som försöker bita sig fast i kroppen. Det är dessutom ganska glest i publikleden vilket inte höjer festivalstämningen speciellt nämnvärt. Tur då att bandet som skall spela får oss att glömma de tråkiga inslagen för en stund. Clutch från Maryland intar den stora Blood Stage och inleder med att i ”Earth Rocker” proklamera ”If you’re gonna do it do it live on stage, or don’t do it at all.”. Ett budskap som bandet själva kan stå bakom utan problem för om det är någon gång som bandet är som bäst då är det när de står på scen. Det är som att medlemmarna blir ett med musiken och levererar sina låtar på bästa möjliga sätt och då inte allt för sällan med spontana jam insprängda mitt i låtarna. Utsvävningarna får dock stå vid sidan ikväll då bandet istället fokuserar den korta speltiden på att presentera det nya albumet ”Earth Rocker”. Detta medför att vi istället får ett tungt och toksvängingt gig med ett band som verkligen är på tårna. Att de sedan har Neil Fallon, en av tidernas coolaste frontmän, på sång gör inte saken sämre. På sitt karismatiska sätt mässar han fram sitt rockevangelium och får tillsammans med sina bandkamrater äldre låtar som “The Mob Goes Wild” och ”Profits of Doom” att verka lika aktuella som färska ”D.C. Sound Attack!” och ”Crucial Velocity”. Men det är svänget som står i centrum denna kväll. Det kaxiga, otämjbara, tunga, bluesiga och medryckande svänget som bara Clutch verkar kunna skapa. Detta gör att det i de lite glesare publikleden dansas spontant på sina håll och närmare scenen rycks man med av den gemensamma glada stämningen. Att scenshowen består av bandet, deras instrument och inte mycket mer gör ingenting. Det visuella ligger i att se detta band spela sin musik och de verkar gilla att spela denna kväll. Detta är ingen konsert som kommer gå till historien likt den magiska spelning bandet gjorde på samma festival 2008 men det är likt förbannat en av årets bästa konserter utan tvekan.

Setlist:

1. Earth Rocker
2. Unto the Breach