E-Mail

info@artrock.se

 

Konsertrecensioner

 

 

 

 

Joe Bonamassa
Trädgår`n, Göteborg 8/5-2009
 


Youtube

Bonamassa Birthday at Gothenburg

 

www.myspace.com/jbonamassa
www.jbonamassa.com

 

Redan som tolvåring fick han turnera med BB King, vilket i sin tur ledde till spelningar med artister som Robert Cray, Buddy Guy och George Thorogood för att nämna några. Skivdebuterade gjorde han år 2000 med ”A New Day Yesterday”, en titel som den mångsidige gitarristen lånade av Jethro Tull. Från 2005 – då han även förenade influenser från Yes och Genesis med sin melodiösa blues – styrde han dock riffen mot en tyngre classic rock ekande riktning, vilket inneburit kraftiga steg mot en ökande folkgunst. I måndags (4 maj) spelade han inför ett utsålt Royal Albert Hall – det handlar om Joe Bonamassa!

Klivet från den kungliga scenen i London till kvällens tusenhövdade skara i Göteborg må vara stort, men den amerikanske bluesrockartisten utbrister ändå ”jag kunde inte tänka mig ett bättre sätt att fira min 32:a födelsedag på”, efter att ha badat Trädgårns publik i en inledande tsunamivåg av melodier och blåtoner. Titellåtens tyngd och det rockiga drivet i ”Last kiss” utgör nämligen en hornbeprydd bluesdjävul till inledning som är omöjlig att kuva. Fullt logiskt utgör alltså det här årets ”The Ballad of John Henry” grundbulten i kvällens repertoar. Men även bluesstandards som ”Further on up the road”, vilken han hade äran att framföra tillsammans med Eric Clapton i måndags, får plats i det varierade programmet, och hans deltabluesrötter är närvarande men blottas endast i barntillåtna doser.

Men oavsett vilket epitet du fäster framför blues, snärjer födelsedagsbarnet publiken med ett gnistrande pärlband av melodier. Inte ett solo slarvas bort och den ledighet med vilken Bonamassa trär tonerna genom strängarna är förbluffande och har konsekvent nog utmynnat i utnämningen till ”best blues guitarist” två år i rad i tidningen Guitar Player. Ballader som ”The great flood” och ”Asking around for you” är talande argument för att Bonamassa skall få en tredje ristning i det vandringspriset.

Bäst är dock Joe Bonamassa när han låter Led Zeppelin skalla i riffen. Till ”High water everywhere” från ”You And Me” (2006), tar han fram sin Gibson Flying V och släpper ut tunga influenser som Leslie West (Mountain) och Alvin Lee (Ten Years After). Känslan av häxkonst förminskas inte heller av att strofer ur zeppelinarnas tidiga katalog inkluderas. Hans akustiska solonummer hör också till aftonens stora upplevelser och får mig att tänka på Ulf Wakenius och Peter Almqvists Guitars Unlimited, ty den uppvisningen var totalt gränslös.

Till första extralåten, ”Story of a quarryman”, tar han på sig blyskorna igen och det oerhört följsamma bandet ger Bonamassa precis det understöd han behöver. Rytmsektionen Bogie Bowles (ex-Kenny Wayne Shepherd) och basisten Carmine Rojas (tidigare hos celebriteter som Rod Stewart, Stevie Wonder och Keith Richards) hanterar ledigt allt från tung rockmusik till nyansrika ballader via lättfotad blues. Och keyboardisten Rick Melick växlar smakfullt mellan orgel och piano samtidigt som han körar sin arbetsgivare. Är du ännu inte bekant med Joe Bonamassa så tycker jag att du skall låna ”The Ballad of John Henry” ett öra, för blues är inte bara monotona pråmdragarsånger framförda av halvdöda afroamerikaner.

 

Betyg: 8/10

 

Jukka Paananen